Meisalfjellet til Eresfjord, ispedd tinderangling (29.07.2017)

Start point Meisalfjellet parkering, Eidsøra (605m)
Endpoint Gransetra, Eresfjord (210m)
Ascents Blåfjellet (1,192m) 29.07.2017
Ytste Åbittinden (1,306m) 29.07.2017
Inste Åbittinden (1,396m) 29.07.2017
Visits of other PBEs Meisalfjellet parkering (605m) 29.07.2017

Fredag bestemte Astrid (Astridsola (Adtrid Solhjell) og jeg oss for at i helga skulle vi gå på Åbittind. Vi var ivrige på å komme i gang, så bestemte oss for å gå opp til Blånebu via Meisalfjellet fredag kveld, overnatte i steinhytta og gå videre langs ryggen på Blåfjellet og til Åbittinden neste dag.

Nede i bygda, på Eidsøra, hølja det da vi starta fredag kveld, men på fjellet var det opphold. Her har vi passert Kvennsetvannet etter ca en halv km gange.
Skodda nådde Sandvikskaret før oss. Blånebu ligger bak skodda rett foran Astrid i bildet, knappe 600 høydemeter over oss.
Og der, på knappe 1200 moh, dukka plutselig Blånebu opp.
Hotellrommet sitt dette!
Grei frukostutsikt lørdag morgen. Skodda er i ferd med å slippe taket over ryggen vi skal følge. Åbittind ses helt på enden av ryggen.
Fornøyd turvenninne på taket. Eidshaugen skimtes i bakgrunnen.
Utsikt ned på Meisalvannet, der vi starta fra kvelden før.
Like før vi er oppe på den sørligste Blåfjelltoppen.

Utsikt fra den sørligste Blåfjelltoppen på 1306 moh. Vi ser tilbake ned ryggen vi kom og til Blånebu på enden av ryggen.

Da har vi traversert over den sørligste av de to Blåfjelltoppene. |large|center]]

Fortsatt mye snø igjen i skavlen på østsiden av ryggen.
Astrid ønsket å fortsette, og ta hele traversen. Mor selv derimot, syntes at EN tur i svaet i Paulen, Eresfjord, var litt tynt treningsgrunnlag for videre sikring og  rappellering på denne ruta. Vi får heller øve litt mere, og evt. komme tilbake.
Åbittinden nådd. Her med utsikt sørover mot Åbittinden s-1, Åbittinden S-2 og Trolltinden bakerst. Astrid ønsket å fortsette, og ta hele traversen. Mor selv derimot, syntes at EN tur i svaet i Paulen, Eresfjord, var litt tynt treningsgrunnlag for videre sikring og rappellering på denne ruta. Vi får heller øve litt mere, og evt. komme tilbake.
Men litt øving på sørsiden av hovedtoppen kom vi visst ikke unna.
Tok av bremsen og fiksa dobbel åttetallsknute selv før hun klatra opp igjen hun her.
Ble mange turer opp og ned for Astrid før hun sa seg fornøyd. Lekte oss to timer her faktisk. Jeg var bare sånn belay bitch, el hva det heter...sikrer er kanskje mer korrekt når det er mor datter.
På hjemveien. Tenkte vi skulle ta en "snarvei" ned i Stranddalsbotnen. Renna ned der jeg seilte ned på et flakskred for 18 år siden. Samme hensikt nå som da, korteste vei, slippe å følge ryggen. Det ble litt bratt.
Sikra oss over breen, sånn just in case. Var litt bratt lengre nedafor.
Fortsatt mye snø i fjellet og islagte vann.
Vi kom ned til venstre for venstre snøbre (den minste) oppi fjellsida, kryssa den lille breen med stein i midten, og videre ned langs det grønne partiet. Tvilsomt om det tok kortere tid enn å følge ryggen, men nyttig erfaring.

Vel nede i Strandalsbotnen tok vi ny rast og hvile. Sola steika og det endte med at begge sovna. Fortsatte hjemover og fant stien ned til Storstølen i Kanndalen relativt raskt denne gangen. Har bomma her tidligere, men den starter altså ca 50 meter vest for hovedelva, like ved skoggrensa.

Artig tur!

Første del av turen ble ikke logga pga strømsparingstiltak på klokka. P-plass ved Meisalvannet til Blånebu-steinhytta er ca tre km, og 587 høydemeter stigning. Reell stigning i høydemeter på turen er derfor ikke 531 meter, men 1118 meter.