Sjøvdøla med Leif Helge (21.05.2016)

Start point Eikesdalsvannet v Merringalen (34m)
Ascents Sjøvdøla (1,719m) 21.05.2016

Fin tur til Svartvassbu og Sjøvøla sammen med Leif Helge. 14 år siden sist vi tok denne turen. Etter at fredagstacoen var fortært og ungene plassert hos bestemor Anne, gikk vi opp Røndølskaret. Vi bar skia ca 2/3 av lia opp, og brukte to timer opp til vannet. Fortsatte opp til Svartvassbu og rakk akkurat å åpne døra til turisthytta før vi var omkranset av tett tåke.
Neste dag våknet vi til like tett tåke ved 07 tiden, så da var det bare å snu seg rundt og sove en time til, til sola fikk brenne vekk skodda. Det funka kjempefint. Nydelig med kaffe og frokost på trammen med utsikt mot Nebba og Sjøvdøla.
Etter å ha tatt oss opp bakken bak Nebba og opp mot det øvste vannet der inne, valgte vi å gå opp på første ryggen til høyre for vannet og følge den som går som en hestesko inn under Nyheitinden og videre til siste stigning før ryggen opp til selve Sjøvdøla. Så noen som valgte å følge vannet, og heller gå opp innerst i botnen, men tror ikke det er mye å hente på det. Finere å gå på rygg og være trygg, med god utsikt enn å gå mer enn nødvendig på vann og nedom skråninger osv. Supert vær, føre og god stemning hele turen.

Hadde gleda meg til å logge hele turen til Sjøvdøla og legge ut en kul sunto-film, men urutinert som jeg er, hadde jeg satt klokka på pause hele natta og før morroa begynte, var klokka tom for strøm. Nedtur, MEN de klarte å gå på topptur før i tida også, før Sunton, og det gikk bra denne gangen også. Det må ikke bli 14 år til neste gang vi går hit. Kjempetur!

På vei opp Røndølskarslia fredag kveld.
Drikker kaffe og studerer ruta videre
På vei opp på ryggen. Sjøvdøla ses til venstre midt i bildet,