Solbakkafjellet fra øst (15.08.2020)  5

Ascents Solbakkefjellet (459m) 15.08.2020 14:35

Mål for dagen: Å finne en brukbar vei opp på Solbakkafjellet fra øst. Fra før har jeg mange ganger gått fra sørvest. Solbakkafjellet er et fantastisk flott fjell for en tur på to-tre timer. På kartet er det ikke noen veier som utpeker seg, men det er fordi skogsveien fra Fjelltveit til Frotveit ikke kommer klart fram på det kartgrunnlaget jeg bruker.

Så... Jeg gikk opp denne skogsveien til magefølelsen sa at det kunne være lurt å dreie vestover for å nå toppen. Herfra gikk turen utenfor sti (OK terreng for denslags) til kammen, og så var det å følge sti derfra til toppunktet (som ikke er det samme som varden).

Tilbake igjen fulgte jeg samme sti, men fortsatte langs kammen til jeg igjen møtte skogsveien. Denne stien er godt merket med gule merker av tre, og godt er det, for selve stien er av og til utydelig. Skogsveien og stien møtes i turens nordligste punkt.

Legg merke til en liten avstikker mot slutten av turen. Denne fører til en aldeles nydelig plassert utkikksplass med benk. Et diskret skilt i veikanten hinter om benkens eksistens.

Denne turen inspirerte til en ny tur til Lundåsane i samme område dagen etter. God plass for parkering der hvor Lundås-turen starta.

En gang i nær framtid er planen å parkere i begynnelsen av Hausdalsveien (Stordalen / Røytedalen), ta buss til Fjelltveit og gå tilbake over Solbakkafjellet.