Hetlebakka rundt (05.08.2019)  4

Ascents Hetlebakksåta (334m) 05.08.2019 18:22
Breisteinsåta (334m) 05.08.2019 18:33
Birkelandsnipa (288m) 05.08.2019 19:44

Tilbake til Vestlandet etter deilige uker på Sørlandet. Gjærkuren hadde ikke hjulpet, så da måtte jeg ut på tur for å se om de bergenske fjelltopper kunne gjøre displayet i badevekta mer tilgivende. Gjærkuren består for øvrig av gjæra druer og gjæra bygg med minimalt innslag av hvite dager.

Turen gikk til Hetlebakksåta og Birkelandsnipa. Dette er to topper som ligger relativt nær hverandre, og er greie å ta på samme tur. Jeg hadde lyst til å lage mest mulig rundtur ut av det, så selv om kartet ikke markerte en sti valgte jeg å gå rundt Hetlebakkstemma på sørsiden. Det gikk for så vidt greit, bortsett fra at det dukket opp et skilt som varslet at jeg var i ferd med å vase meg inn i et skytefelt. Videre kom jeg etter hvert inn på en sti og fulgte denne til toppen av Hetlebakksåta. Et par hundre meter øst for denne toppen ligger Breisteinsåta. Denne er også verd å få med seg, da de to toppene har utsikt i hver sin retning.

Så bar det ned igjen mot Hetlebakka, og opp på Birkelandsnipa. Her var det grei sti opp, men jeg anbefaler ikke min rute ned fra toppen. Nok en gang havnet jeg i et hogstfelt, og det er jo et mareritt å gå i. En ugle av ukjent merke ble iakttatt på vei ned, og det fremkalte et lite smil.