Rondane 4 topper og en bitopp (22.08.2015)

Ascents Høgronden (2,115m) 22.08.2015
Rondslottet (2,178m) 22.08.2015
Storronden (2,138m) 22.08.2015
Vinjeronden (2,045m) 22.08.2015
Vinjeronden Nord (2,035m) 22.08.2015

Vi (Cathrine, Kjetil og meg) kjørte fra Drammen ca. kl. 19 fredags kveld. Bestilte burger på Nikkers i Lillehammer og rakk det akkurat. Ramla inn døra 22:05 (matserveringa stenger 22:00).

Planen var ambisiøs og skulle ta oss over alle toppene i nord- og øst Rondane. Ligger en liten videosnutt på tre minutter fra turen her

Parkerte på Spranget rundt kl. 01. Tok noen bilder av nattehimmelen før vi satte oss på sykkelen mot Rondvassbu. Melkeveien var godt synlig med det blotte øyet. Det kom to biler til mens vi skifta og pakka sekker.

Fra midt på parkeringsplassen med bilen og sykler

Parkerte syklene på Rondvassbu, skrudde på hodelyktene og begynte på stigningen mot Storronden kl. 02:30.

Kjetil klar for motbakker!
På toppen av Storronden

Det ble stadig lysere og vi nådde toppen klokka 05:00 (2,5t). Vi begynte på ura ned mot Vinjeronden som var ganske knotete selv i tørt vær. De aller fleste stenene/platene var løse og det var ofte at de fungerte som surfebrett nedover. Brukte en time ned til vardene på bandet og klokka slo 06:00 (3,5t). Vi fikk dagens første solstråler i ansiktet.

Mot Vinjeronden og Rondslottet
Pause på bandet mellom Storronden og Vinjeronden

Cathrine fikk problemer i ura ned og valgte hovedstien tilbake mot Rondvassbu. Kjetil og jeg tok fatt i ura opp til Vinjeronden. Fant ut når jeg var et stykke oppe i ura at jeg hadde glemt GPSen på en av vardene og måtte strene ned for å plukke opp denne igjen. Traff toppen 07:00 (4,5t). Gikk også innom Vinjeronden Nord 15 minutter senere.

Fra bakken opp mot Rondslottet og ned mot Vinjeronden Nord og Vinjeronden

Nådde Rondeslottet kl 08:15 etter 5 timer og 45min på tur og vi fortsatt ned ura mot Langglupdalen og neste mål som var Høgronden.

På toppen av Rondslottet
Kjetil henger i varden på Rondslottet

Fylte Camelbackene i noen sidebekker før vi tok en rådslagning på rute videre. Var i bunnen av dalen kl. 10:45 (8 timer og 15 min) Vi hadde gått ca. 11 km med en snittfart på 1,33km/t, noe som ikke lovet bra til å rekke resten av toppene og siste båten til Rondvassbu kl. 16:15.

Siden været var sol fra skyfri himmel og det var relativt vindstille så hadde vi ikke lyst til å la sjansen på restene av toppene gå til spille. Vi satset rett opp ura mot Høgronden noe som var utrolig seigt og veldig mye smått- og løs ur i sørsida. De siste 400 høydemeterne opp burde jeg ha tatt en pause for å fylle på energi, men jeg fortsatte og var så godt som helt tom når vi nådde toppen kl. 12:50 (10 timer 20min) etter 1000 lange og sure høydemeter. Tok en telefon til Cathrine og sa at hun ikke trengte å bli bekymra dersom vi ikke rakk siste båten, kunne alltids bestille en ekstrabåt fra Digerronden om vi skulle komme dit.

På toppen av Høgronden mot Rondslottet i bakgrunnen

La inn litt polarbrød med syltetøy, sjokolade og brus før vi gikk videre ned til bandet mot Østre Midtronden. Når vi nådde bunnen og jeg så opp på all ura som venta oss videre (og det var bare halvparten) så fant jeg ut at jeg hadde fått nok ur for en dag og at mer oppover i ur var uaktuelt.

Klokka 13:30 (11 timer) bestemte vi oss for å snu og prøve å rekke 16:15 båten allikevel. Det ga oss 2 timer og 45 minutter til å komme oss til hovedstien i Langglupdalen og nå Rondvatnet (8km). Det krevde en snittfart på over 3km/t Foran oss venta 2 km ur og 6 km på hovedstien.

Gir fingeren til motbakkene som knakk meg

Nådde hovedstien kl. 14:45 og snittfarta på det strekket var 2,93 km/t. På tide å få ræva i gir!

Nådde nordenden av Rondvatnet 16:08 etter å ha holdt en snittfart på 4,5 km/t. Woho!

Tips til neste gang. Drikk mer vann og ha en plan for energiinntak fra og med 8t, da er det ikke mye som frister.

Ja, dessverre

Written by Loffen 24.08.2015 21:31

Må nok bli enda en runde til Rondane nå ja, rene sjarmøretappen igjen. Digerronden og Midtrondene, kan ta retur samme vei som vi brukte denne gangen.

Godt forsøk!

Written by Tom3041 24.08.2015 20:52

Da er det vel på'n igjen neste år? Så flott at du har begynt å skrive detaljerte rapporter :)