Topper Åsebygda (03.06.2020)

Start point Hytteplassen (675m)
Ascents Kattuglehøgdi Sør (842m) 03.06.2020 14:35
Visits of other PBEs Nyseteråsvegen bom (659m) 03.06.2020 13:58
Stistart Øyvasshøgdi (716m) 03.06.2020 17:49
Oyvasshogde sti 03.06.2020 17:49

Etter en hyggelig prat om veien med Gunnar Åsen stoppet jeg like ved Hytteplassen slik at bilen min (Renault Clio, vekt ca 1000kg) ikke skulle lage hjulspor i veien som vannet følger, og graver opp.

Det så tørt ut i hele området, så jeg droppet å ta med truger og satte kursen mot Kattuglehøgdi.

Navigerte meg først opp til et hogstfelt sør for Kattuglehøgdi, ved krysset markert Åsheimsetri på kartet. Gikk så greit mot Kattuglehøgdi sør, og gikk opp på steinen som ser ut som det høyeste punktet i terrenget. Da var jeg også bare 1m fra den grønne nåøa, i følge kartet.

Gikk så nordover, og deretter Nord-Øst for å plukke med Kattuglehøgdi Øst. Rett Nord for Sørtoppen er det faktisk veldig bratt, men jeg fant en rute ned.

Gikk fort opp til Østtoppen og deretter greit bort til Kattuglehøgdi før jeg satte kursen i en nordlig bue mot Kollehøgdi.

Overraskende bratt ned, men lett å ta seg frem i terrenget og opp på Kollehøgdi, en topp som har høyeste punkt på 1 av 2 store steiner på toppen.

Gikk så mot nord for å finne det markerte tråkket/stien på kartet. Veivalget tok meg gjennom et gammelt hogstområde som hadde mange unge grantrær, og var lett å gå igjennom. (Litt rot med GPS trackingen rett etter Kollehøgdi).

Tråkket avvek litt fra kartet, men terrenget og tråkket var lettgått. Mistet etterhvert tråkket, men navigerer greit gjennom myrområdet og fant veien igjen, som jeg fulgte til stistarten Øyvasshøgdi. Stien går IKKE langs hogstmaskinsporene.

Etter akkurat 3 timer på tur står jeg på "toppen" av Øyvasshøgdi. Det viser seg igjen å være toppen av én av to steiner som er høyeste punkt. Unnet meg et par striper kvikklunsj før jeg satte kursen mot bilen igjen.

Kom etterhvert inn på en traktorvei til Nysætri, som der gikk over til en fin grusvei som tok meg tilbake til Hytteplassen. Der er forøvrig denne grusveien sperret med en stålbom.

På veien stakk jeg innom Garthusvasshaugen, som jeg så på kartet hadde en "grei" pf på 22m.

Toppen på Kattuglehøgdi er faktisk markert med en stein med en bolt på!
En av disse to steinene er høyeste punkt på Kollehøgdi.
Er ikke noe vits å prøve å klatre i tårnet på toppen av Øyvasshøgdi lengre...
Møtte denne enarmede banditten av et tre som pekte ut helt feil retning for meg!
Toppen av Garthusvasshaugen er enten en maurtue eller en stein. Maurtua er jo en konstruksjon så jeg opprettet toppen når jeg stod på steinen.
Veien ved Hytteplassen som heter Nyseterveien er stengt med bom. 18:29

Skal si

Written by Olepetter 03.06.2020 19:55

du gnafser i deg Sør-Aurdaltopper...moro å lese og se...