Austre Ringstinden (01.06.2020)  5

Stølsmaradalstinden Sørøst (1,993m) 01.06.2020 11:49
Austre Ringstinden (2,001m) 01.06.2020 04:46 not summited
Visits of other PBEs Ringselvi p-lommer (1,000m) 01.06.2020 04:49

Kom igang 04.45. Når jeg kom ut av teltet 04.15 skinte sola allerede over Store Ringstind. Selv om det var seigt å stå opp så tidlig var det fint å endelig se en soloppgang igjen.

Snudde 40 høydemeter fra toppen pga stor skredfare. Det ble skumlere jo lenger opp jeg kom, selv om det var perfekte forhold når jeg kom ned til skiene igjen.

Videre til Stølsmaradalstinden: i det østre skaret raste det stadig vekk små skred, så skaret var høyst uaktuelt å ta seg opp. Men fine spor rundt på sørsiden, så jeg fulgte disse.

Kom greit opp, men mye vasking i snø og blytung. Nedturen derimot ble veldig all right. Returen fra Stølsmaradalsbreen til bilen gikk på 1.5 time

Sol på Soleibotntind-massivet og så vidt på Store Ringstind.
Innover Ringsdalen klokka 05.00 den 1.juni 2020. Ser ut som jeg kan beholde skia på hele veien inn
Endelig: klokka 06.07 og på 1300moh fikk jeg se dagens hovedmål: Austre Ringstinden (til venstre). Midtre Ringstinden er i midten og Store Ringstinden til høyre.
Store Ringstind i morgensol.
Nesten som en skiløype opp i opptaket fra Ringsbottn til breen.
Austre Ringstind til høyre. De nordre Midtmaradalstindane til venstre
Breen på vei opp til skaret mellom Midtre og Austre Ringstinden ser mest ut som nede ved skiheisen på en alpinbakke! Det har vært bra trøkk her i Pinsen..
Får straks se sola i skaret mellom Austre Ringstinden og Nørdre Midtmaradalstind
Stølsmaradalstind fra Ringskaret
Austre Ringstinden fra Stølsmaradalsbreen. Jeg snudde med 40 høydemeter igjen fra toppen, da jeg anslo det som sannsynlig at det går et skred før eller senere, kanskje i dag. Austre Ringstinden er absolutt ikke ubeskrivelig, så vender tilbake hit senere.

Bra du fikk

Written by Olepetter 01.06.2020 15:22

Stølsmaradalstinden, da!

Sv: Bra du fikk

Written by Larspet 01.06.2020 18:11

Kan hende jeg overvurderte hvor langt det var igjen til toppen av Austre Ringstind.. !