Langeskavlen fra Fondsbu (29.07.2023)

Start point Eidsbugarden (1,063m)
Endpoint Eidsbugarden (1,065m)
Ascents Langeskavlen (1,878m) 29.07.2023
Langeskavlen SØ1 (1,740m) 29.07.2023
Rustegge Nord (1,632m) 29.07.2023

Etter to strabasiøse turdager i forveien over Mjølkedalstinden og Rauddalseggje, var det lenge usikkert på om det i det hele tatt ble noen tur denne lørdagen. Jeg følte meg mørbanka i det meste av kroppen. Nicolai var ikke like sliten, men sleit med gnagsår. Men sola skinte, vi hadde nytt en deilig frokost på Fondsbu og hadde hele dagen til rådighet. Så å ikke utnytte dagen ville nærmest være en synd!

Vi forkastet alle ambisiøse klatreplaner og la i vei mot Langeskavlen, med jetboil, kaffe og pasta carbonara i sekken. Vi var enige om å se hvor langt vi orket å gå. Det var en fryd å gå i shorts og med lett sekk, i motsetning til de foregående dagene. Vi tok en deilig matpause ved Sløtatjernet, før vi begynte bakkene opp mot den (derav navnet) lange ryggen opp mot toppunktet på Langeskavlen.

Idyllisk lunsjspot!

Terrenget var lettgått. Istedenfor steinur var her kompakt fjell, og vi kunne gå stort sett akkurat der vi ville. Også i motsetning til de foregående dagene, så møtte vi litt folk i fjellet denne dagen. De første paret vi møtte hadde gått en rundtur og lagt turen opp via noe de kalte Rustegge, som de anbefalte på det varmeste. Vi tok en titt på kartet, forsto hvor de hadde gått og bestemte oss for å legge returen den veien. Men først måtte vi til topps. Vi ankom varden på Langeskavlen og forkastet alle eventuellt planer om å gå videre mot Langeskavltinden. Dette fikk holde. Været hadde gått fra blå himmel, via torden og regn, tilbake til blå himmel mens vi nøt utsikten fra toppvarden. Vi så et taulag på Uranosbreen. Møtte et par fra Kvinherad på toppen.

Nicolai på Langeskavlen.
På vei nedover Rustegga.

Returen la vi om den beryktede Rustegga, hvor fjellet var rødt som rustent jern. Ruten mellom steinformasjonene var vardet hver femte meter, så det var umulig å ikke finne riktig vei ned. Selv om turen ble litt lengre bød denne egga på en mer variert retur og vi var fornøyd med valget. Vi var tilbake på Fondsbu etter at burgerserveringa hadde stengt, så da ble det å drikke pils mens vi ventet på tre-rettersmiddagen kl. 21. En høyst godkjent lørdagskveld!