Skriki ved Sogndal (25.02.2022)

Start point Buviki (281m)
Ascents Skriki (1,232m) 25.02.2022
Skriki sør (1,227m) 25.02.2022

Etter tidlig avreise fra Nesbyen var det klart for første skitur på vestlands-roadtripen med Marie i Sogndal. Etter intens googling i bilen hadde vi landa på å prøve fjellet Skriki like vest for Sogndal sentrum. Fikk inntrykk av at de fleste besøker dette fjellet fra nordøst-siden, men etter vindretningen den siste tiden å dømme tok vi sjansen på å gå opp sørsiden (fra Buviki). Denne siden byr på betydelig mer høydemeter med tråkking, men også mer nedkjøring. Plenty med snø helt fra start. Det ble tråkking av egne spor hele veien, noe som kostet betydelig med kalorier.

Fulgte traktorvei til ei seter like under skoggrensen. Forsøkte å finne slakeste vei opp, og unngå skredterreng. Over skoggrensa tiltok vinden og det ble en forblåst sisteetappe til topps. Fant delvis ly bak varden på sørtoppen (Veten). Flott utsikt mot Sognefjorden, mens Hurrungane var innhyllet i skyer.

Etter en siste saft- og nistepause var det klart for returen. Trass vinden og mer kompakt overflate på toppflanken ble det nyyydelig cruising nedover det store åpne partiet. Herlig! Valgte en mer direkte linje ned enn opp og sikta oss inn mot setra Ølmedal. Bratt bjørkeskog med masse snø! I de bratteste partiene merket vi at sola hadde fått stekt snøen, her var det litt tyngre å svinge. Ved setra kom vi innpå traktorveien igjen og nå gjensto 500 høydemeter nedover denne veien. Snømengdene gjorde at det var mulig å legge svinger nedover traktorveien. Sklei hele veien ned igjen til bildøra med store glis. Flott tur!