Raudbergnuten - høyest i Ål (30.07.2021)

Start point Toviki (1,097m)
Ascents Raudebergnuten (1,819m) 30.07.2021

Kvelden i forveien ble jeg og Marie invitert med på tur for å bestige den høyeste toppen i Ål. Etter et par dager med kraftig regn var det brått blå himmel igjen, så perfekt dag for en høyfjellstur. Kjørte den eviglange grusvegen fra Vats mot Iungdalshytta i utrolig flott terreng! Kjøreturen i seg selv er verdt et besøk. Flere fine teltplasser langs vegen i tilfelle man skulle ønske å reise inn en dag i forveien.

Fra Torviki fulgte vi en avlåst gruveg nordover til Mjolgebotnen. Her måtte vi av med skoene og vasse over elva (de med høye støvler gikk over, dypere var det ikke). Deretter fulgte vi sti/sauetråkk oppover høyresiden av elva Mjolga. Mistet stien etterhvert og fulgte det lettgåtte terrenget på veg oppover (på returen fant vi stien som går nært elva). Omtrent der man krysser inn i landskapsvernområdet begynte vi på oppstigningen mot topp-platået (her var det også noen utmerkede teltplasser). Herfra og oppover var det stein, stein og mer stein - hele vegen til topps. Vi så ingen sti mellom Mjolgedalen og Raudbergnuten, og det er nok mange alternative ruter til topps som er vel så fornuftige som den vi valgte.

Ikke overraskende var det flott utsikt fra toppen, og vi kunne skimte kjente topper både i Hemsedal og Hurrungane.

Toppen er nådd og kan krysses av lista!
Utsikt mot Hurrungane. Store Autanbotntind til venstre, Store Skagastølstind til høyre.
Utstikt mot Hemsedal.
På returen. Du trenger ikke bære med deg masse vann på denne turen - det finner du plenty av underveis.