Whiteout på Hemsedalsfjellet (03.05.2020)

Søndagstur til Hemsedal med Ole Arne og Marie, og ei litt usikker værmelding. Var meldt både sol og snøvær, så vi var litt spent på hva vi ville få. Hadde sett oss ut Hestbottfjellet som turmål, men når vi parkerte bilen oppdaga Marie at fellene lå igjen hjemme. Etter et kort øyeblikks panisk katastrofestemning bestemte vi oss for å returnere til Hemsedal sentrum for å leie feller på MOH. En halvtime seinere var vi tilbake og begynte turen oppover. Blå himmel i starten av turen, og mange fristende skispor å se oppi fjellsidene.

Veldig brått skyet det til, og på 10 minutter gikk det bra blå himmel til tett snødriv. Vi var kommet opp i skaret hvor vi eventuelt måtte legge sporet oppover mot høyre mot Hestbottfjellet. Her endret vi plan og gikk heller mot venstre, hvor det gikk tydelig oppgåtte spor og to andre turlag også var på vei. Skjønte at det ikke kom til å bli den store turen allikevel, så greit å hvertfall ha kontroll på navigeringen. Vi snudde etterhvert når skydekket åpnet seg bittelitt og ga noe sikt til nedkjøringen. Tross snøkavet så fikk vi fin fin skikjøring ned igjen, hvertfall periodevis.

Omtrent i det vi ankom bilen så vi at skyene begynte å trekke vekk fra fjellet, og 10 minutter senere, i det skiene lå i skiboksen så klarnet det helt opp og sola skinte like fint som når vi starta turen. Maken til dårlig timing er sjeldent!