Espesetåsen på langs (08.02.2020)

Start point Nystølen (958m)

Fjellskitur fra Nystølen og helt hjem, over den skogkledde Espesetåsen. Bestemte oss fredag kveld for at dette kunne bli helgens kortreiste ekspedisjon. Jeg satt meg ned med kartet og forsøkte å finne beste rute, over mest mulig myr og vann og minst skog. Bratt og tettvokst skog er jo en dårlig kombo med pulken på slep.

Det ble en røff start. Den første kilometeren ut fra start fra Nystølen viste seg å være nettopp bratt, kupert og tettvokst bjørkeskog. Småtrærne lå krumbøyd overalt, som små veisperringer. Etter mye svetting og flere pultvelt, kom vi oss ned på myra og trærne forsvant. Forbi Saupeset og videre opp mot Elghøgde var terrenget stort sett åpent og fint. Snøen hadde god bæreevne, men jeg byttet raskt fra halv- til helfeller, noe som var helt ideelt med tanke på grep i de korte, men bratte motbakkene som stadig måtte forseres, og kontrollert gli når vi satte utfor små bekkedaler med pulken på slep.

Solnedgang i det vi passerer stølsvollen Feten.
Med kakao i koppen og ei god bok blei lørdagskvelden riktig så koselig.
Det meste av vekt gikk i pulken, så der terrenget var åpent (på vann og i myrområder) gikk det radig fremover. Noen steder måtte vi gjennom bratt og kronglete bjørkeskog. Da minket farten like raskt som frustrasjonen økte.