Morgentur til Nibbi (04.02.2020)

Ascents Nibbi (1,741m) 05.02.2020 12:02

Mandag kveld snødde det tungt i Hallingdal, og en titt på Yr.no meldte om skyfri himmel neste morgen. Kort tid senere hadde både jeg og Marie ordna oss avspasering fra neste morgen. Marie var lysten på årets første tur på Nibbi, og dermed ble det målet for turen.

17 minusgrader når vi parkerte bilen ved foten av Nibbi. Vi var dagens første bil, men flere skulle komme til etter hvert i det fine været. Det var meldt relativt kraftig nordavind på Nibbi. Fjellsiden er sørvendt og vi håpte at nysnøen ville legge seg i "renna". Vi oppdaga raskt at fjellet var mer avblåst enn vi hadde håpet, og det så ikke fullt så lovende ut i renna som vi hadde turt å håpe på. Men vi baksa oss til topps uansett. Like flott utsikt som alltid, blant annet mot stortoppene i Jotunheimen! Nedkjøringen vekslet mellom is og løssnø. Noen partier kunne by på ganske så fine mengder pudder, og dermed fikk vi tatt de bildene vi trengte for å gjøre venner og bekjente misunnelige en tirsdags formiddag.