Østegga opp Snøholstinden (13.07.2019)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Snøholstinden (2,141m) 13.07.2019
Visits of other PBEs Fondsbu (1,065m) 13.07.2019

Inspirert av bilder fra den kvasse østegga på Snøholstinden la Marie og jeg i vei innover fra Fondsbu fredag kveld, etter en saftig burger og en kald øl. Slo opp teltet etter en times marsj og nøt solnedgangen.

Neste morgen fortsatte turen. Etter et par timers gange sto vi på østegga. Kløyv et stykke oppover før vi fant frem tauet. Først opp et enkelt opptak, deretter var det tid for den kvasse eggen. Her var det ganske dårlig med fottak, men jeg klarte å senke meg ned på en liten hylle. Heller ikke helt enkelt å plassere gode sikringer for andremann, så jeg var i tvil om Marie ville tørre å forsøke når jeg omsider var over. Hun turte selvfølgelig og kom seg over på mesterlig vis. Deretter ventet et velsikret opptak på vel 10 meter før vi kunne pakke ned igjen tauet.
Marie balanserer seg stødig forbi turens smaleste punkt.
Det siste klatreopptaket. Enkelt og velsikret.

Flott utsikt mot Mjølkedalstinden fra toppen. Fulgte normalveien ned igjen og tilbake til teltet. Var slitne i kroppen og beina når vi stakk hodet innom Eidsbugarden Hotel kl fem på ni. Selv om matserveringa stengte kl ni fikk vi sette oss rett ned ved dekket bord og nyte treretters og øl. Perfekt avslutning!