Flott travers over Knutsholstindane (29.06.2019)

Start point Gjendebu (1,001m)
Ascents Midtre Knutsholstinden (2,170m) 29.06.2019 21:54
Nestnørdre Knutsholstinden (2,185m) 29.06.2019 21:54
Store Knutsholstinden (2,341m) 29.06.2019 21:54
Vesle Knutsholstinden (2,205m) 29.06.2019 21:54
Nestnørdre Nål på Knutseggen (2,030m) 29.06.2019 21:54
Nørdre Nål på Knutseggen (2,031m) 29.06.2019 21:54

Inspirert av kapittelet om traverser i fjellbibelen "Topper i Norge over 2000 meter", landet vi på denne turen når helga plutselig var ledig og værmeldingen nogenlunde bra. Kjørte opp til Gjendesheim-parkeringa fredag kveld, grøftecampet og tok båten inn til Gjendebu lørdag morgen. Slo opp teltet og satte i marsj litt over kl. 9.

Fulgte stien mot Torfinnsbu og høydemeterne gikk unna fort i starten. Ved foten av Store siktet vi oss inn på rampa som skrår oppover mot skaret mellom Store og Vesle. Litt vrient å finne inngangen på rampa, men til slutt havnet vi på rett vei. Vel fremme i skaret var jeg gira på å plukke med meg Vesle Knutsholstind. Marie fant seg godt til rette bak en stein, i ly av vinden og med sola i fjeset, mens jeg sprang opp og ned igjen så raskt jeg greide.

Etter en pust i bakken gikk vi løs på sørryggen oppover mot hovedtoppen. Denne bød på spennende, men fin og fast klyving oppover. Virkelig moro, med bratte stup ned mot breen på den ene siden og lange bratte sva ned mot Svartdalen på andre siden. Vi fulgte ryggen slavisk helt til vi ankom varden. Her traff vi to andre som hadde gått normalveien opp.

Deretter fortsatte vi nedover og nordover. Her var terrenget løsere, men alle vansklighetene lot seg løse og omgå ganske greit. Opp toppveggen til Midtre Knutsholstind fant vi frem tauet. Vi klatret opp en rissformasjon omtrent midt på veggen, men i ettertid så det enklere ut i høyrekant av veggen.

Deretter fortsatte vi forbi nålene, og jeg fikk mast meg til et kjapt forsøk på den høyeste, Søre Nål. Jeg kastet på meg selen og klatret opp den første linja jeg fikk øye på (sørøst-eggen). Denne endte i et bratt riss som tilsynelatende bare spiste store kammer - noe jeg ikke hadde. I tillegg begynte jeg å tvile på om tauet ville rekke helt ned igjen. Det var bare å snu. Nede på bakken igjen bestemte vi oss for å fortsette videre. I ettertid har jeg lært at det er enklere å klatre opp fra motsatt side, altså nordvest.

Etter 11 timer på tur ramlet vi inn i teltleiren ved Gjende, og var raske med å få av oss skoa og åpne ei pils. En flott tur som klart kan anbefales!

Morgenens første glimt av hovedmålet
Sørryggen på Store sett fra Vesle Knutsholstind
Herlig klyving opp sørryggen på Store Knutsholstind
På vei nordover ryggen etter å ha vært på toppen av Store
Marie tripper bortover nordryggen
Det siste stykket opp Midtre fant vi frem tauet for første gang på turen
Fra klatringa opp til Midtre
Elvelabyrint med dagens fjell i kveldslyset