Topper i Sør-Aurdal (30.04.2020)

Ascents Eidskollen (732m) 30.04.2020
Ruglihytta parkeringslomme (396m) 30.04.2020
Snuplassparkering ved Puttekollen (302m) 30.04.2020
Stistart Puttekøllen skiltet (315m) 30.04.2020

Været var overskyet fra morgenen, så det var greit å dra til Sør-Aurdal for å gå på en del skogstopper. Vi hadde et kort stopp på Europris på veien der jeg fikk kjøpt meg nye bunadsko.

Første tur til Hesjabakkollen var grei. Vi fulgte vei det meste av turen oppover. Den siste biten gikk vi i terrenget. Vi gikk en annen rute ned. Den var litt mer kronglete så usikkert om vi sparte noe tid på å ta den ruta.

En liten kjøretur bort til der neste tur begynte. Turen til Kristiansmokollen gikk stort sett på smal sti, der det enkelte steder var litt vanskelig å følge den. Det var også litt snø i stien, noe som gjorde turen litt lengre i tid, enn om det hadde vært bart. Det var utsikt på toppen.

Den tredje turen var dagens beste. Vi kjørte inn en bomvei (60 kr), og parkerte ved stistart. Det var en effektiv stigning opp til toppen, og en fin sti å følge. Utsikten var flott fra toppunktet. Vi fikk ikke skrevet oss inn i toppboka. Postkassa og turboka var koronastengt.
Etter denne turen ble det en del kjøring. Vi hadde tenkt å prøve oss på Høgberget, men jeg guidet oss feil. Så kjørte vi tilbake og inn riktig vei, men på rundt 500 moh var det slutt med bar bilveg. Det var for mye snø til at vi kunne kjøre videre. Derfor ble det ingen tur til Høgberget denne gang. I stedet kjørte vi en god stund for å gå på Midtknatten. Også her satte snø i bilvegen en stopper for oss. Siden vi hadde kjørt såpass langt valgte vi likevel å gå turen. Det gikk stort sett fint, men det var en god del snø når vi nærmet oss toppen. Det var litt utsikt på toppen av Midtknatten. På vei ned fra toppen begynte det å snø.

Dagens siste tur gikk på Eidskollen og Matabitdalhaugen. Før vi fikk kjørt opp til parkeringa måtte vi ut av bilen og fjerne et stort grantre som lå midt i veien. Vi fulgte stien det meste av veien oppover til Eidskollen. Jeg gikk i front og mistet stien på omlag 540 moh. Det gikk likevel greit å gå opp til toppen. På toppunktet var det et falleferdig tårn og lite utsikt. Vi fulgte stien hele veien ned. Det hadde nok vært like fint å fulgt samme vei ned som opp, siden det var mer snø i stien. På vei ned valgte vi å gå bortom å registrere Matabitdalhaugen.
Det ble en lang dag med mange timer på tur. Vi var ikke hjemme i Slidre før ca. 22.30.

_ Hesjabakkollen Kristiansmokollen Puttekollen Midtknatten Eidskollen
Tid 50 min 1 t 11 min 37 min 1t 28 min 1t 30 min
Lengde 3 km 3,6 km 2 km 3,4 km 3,8 km
Høydemeter 190 321 194 271 371
Hesjabakkollen
På vei til Kristiansmokollen
Hans Thorvald på Kristiansmokollen
Kristiansmokollen
Vårtegn på vei opp til Puttkollen
Utsikt på Puttekollen
Koronastengt på Puttekollen
Hans Thorvald på Puttekollen
Dyp snø på vei ned fra Midtknatten