Grindane og Vest for Grindane (25.04.2020)

Ascents Grindane (1,724m) 25.04.2020 15:01
Vest for Grindane (1,564m) 25.04.2020 16:14
Visits of other PBEs Stakstøbakken vinterparkering (810m) 25.04.2020 10:46
Grindane - utsiktspunkt ved kløft i vest (1,605m) 25.04.2020 14:42

I dag var det spådd mye vind på flere fjelltopper i nærheten. Det så ut til å bli minst vind på Grindane, så derfor valgte vi å dra dit. Vi parkerte på Stakstøbakken vinterparkering. Fulgte veien og scooterspor et stykke. Ellers ble det gåing i terrenget. Dessverre var det smeltet vekk mye snø på nedsiden av Grindane. Derfor gikk vi noe i lyngen med skiene, men vi måtte også ta av oss skiene og bære de på rundt 1300 høydemeter. På grunn av snømangelen måtte vi også gå ned til Grindetjernet fremfor å holde høyden. Fra ca. 1300 til 1480 moh var det finere å gå. Det var en del stein oppover mot Grindane, så vi valgte å sette fra oss skiene å gå de siste 250 høydemeterne til topps. For min del gikk det ganske greit. Sank noen steder. Hans Thorvald sank mer. Det var fint da vi endelig kom til toppen av Grindane, veldig vakker utsikt og fint å sitte i ly ved varden.

Grindetjernet
Tungt å gå oppover til Grindane
Hans Thorvald nesten på toppen av Grindane
Fra toppen av Grindane

Den siste toppen ble Vest for Grindane. Det var litt bratt og hardt på vei oppover. Dette gjorde at nedkjøringen ikke ble så fin, så jeg kjørte veldig rolig. Nedkjøringen ble heldigvis bedre fra skardet og ned. Her var det artig å kjøre. Det ble noe vind på toppene, men ellers var det varmt og solfylt. Denne turen ble noe hardere og lengre enn først antatt på grunn av lite snø. Men det ble en veldig flott tur også i dag. Flere fine og solrike pauser på turen.