To kommunetopper på Norefjell (18.04.2020)

Characteristic Cross-country skiing
Visits of other PBEs Gamle Høgevarde turisthytte (1,395m) 18.04.2020
Nye Høgevarde turisthytte (1,405m) 18.04.2020
Gulsviksetervegen p.plass (880m) 18.04.2020 13:21

Flott vær gjorde at Hans Thorvald og jeg tok en lang biltur fra Slidre til Norefjell. Google maps guidet oss feil i retning av Gulsviksetervegen, men vi kom oss til slutt fram. Vi valgte å gå på felleski.

Vi fikk oppkjørte løyper en god del høydemeter oppover mot Gråfjell. Vi valgte å ta av løypa etter ca. 1200 høydemeter. Det var uproblematisk å gå utenfor løypa, men hardt noen steder. Vi valgte å sette igjen skiene litt nedenfor Gråfjell, og gikk opp til toppen i skisko. Det var en del vind på toppunktet. Både Hans Thorvald og jeg klatret opp på den fine varden.

På vei til Gråfjell. Hans Thorvald har fått ordentlig forsprang
Gråfjell

På Ranten satte vi igjen skiene et godt stykke fra toppen. Vi sank en del, så det var ikke spesielt fint å gå uten ski. Toppen hadde fin utsikt mot Gråfjell. Den neste toppen ble Nordvest for Høgevarde. Etter denne bestigningen kom vi ned på en nykjørt skiløype igjen. Det var luksus å få følge ei slik løype. Dessverre fikk vi ikke fulgt løypa mange meter før vi måtte ta av opp mot Høgevarde. Også her satte vi igjen skiene før toppen. Denne toppen hadde veldig flott utsikt og det var sikteskive på toppen.

Ranten
På Nordvest for Høgevarde
På Høgevarde

Vi gikk forbi de to hyttene "Nye Høgevarde" og "Gamle Høgevarde", og fortsatte til Grindefjell. Deretter ble det Hesteleinnattan som dagens siste bestigning. Også denne uten ski på toppunktet. Når vi kom ned mot 1000 høydemeter var det blitt veldig sugeføre. Det var heldigvis ikke alt for langt til bilen.

Dette var en skikkelig bra tur i veldig flott vær. Vi var sultne og forsøkte flere steder å få kjøpt oss middag, men det så ut til at alt var koronastengt. Etter at vi hadde handlet ingredienser til middag på Gol, oppdaget jeg et gatekjøkken som var åpent. Hans Thorvald og jeg bestemte oss for å kjøpe middag der, så klokka ble derfor 22.30 før vi var hjemme i Slidre. Den sene bilturen ga oss et vakkert kveldslys over Golsfjellet på vei hjem, og vi møtte også på elg og rådyr på veien.