Litletinden og Skittendalstinden (20.06.2019)

Ascents Litletinden (1,134m) 20.06.2019 04:59
Skittendalstinden (1,305m) 20.06.2019 07:10
Visits of other PBEs Renskvanto parkering (52m) 20.06.2019 02:42

På grunn av finest værutsikter fra morgenen, satte vi på klokka 03.30 for å gå på tur. Jeg klarte ikke å sove, og da jeg sjekket værmeldingen var det spådd fint vær tidligere enn da vi la oss. Derfor vekket jeg Hans Thorvald kl. 01.30. En times tid senere parkerte vi bilen og gikk av gårde på turen.

Denne turen hadde vi snakket om lenge. Vi gikk i veien på deler av en sti som vi fulgte på turen vår til Stortinden. Når det ble stidele fulgte vi denne gangen til venstre mot Renskvannto. Vi fikk sti helt inn til vannet ved Renskvannto som lå på 540 moh. På vei innover var det tåke over Litletinden, og da vi valgte å følge ryggen oppover kom vi etter hvert inn i tåka. Det var derfor ingen utsikt fra toppunktet. På vei ned valgte vi å følge snøkanten på grunn av været. Det letnet litt innimellom, og ble bedre jo lenger ned vi kom. På rundt 1000 høydemeter valgte vi å følge snøen nedover. Vi tok da på oss brodder og fant frem isøksa. Det var egentlig ikke nødvendig, men greit å ta forholdsregler når sikten ikke var den beste. I det vi kom ned til skardet var sikten mye bedre, og vi kunne skimte toppen av Skittendalstinden. Det var fint å kunne se noe av ruten vi skulle følge oppover.

På stien på vei til Renskvannto
Hans Thorvald (noe trøtt) ved Renskvannto
På Litletinden
Vi begynner å få litt sikt på vei ned fra Litletinden
Snart ved 1000 høydemeter
På vei ned mot skardet mellom Litletinden og Skittendalstinden. Sistnevnte ligger i tåke

Hans Thorvald ledet ann oppover mot Skittendalstinden og han fant ei fin rute. Litt blanding av snø og stein. Det var også noe varding oppover, og vi kunne skimte en sti. Litt bratt i starten, men synes nesten starten av partiet opp fra Renskvannto og opp til Litletinden var tyngre. Tåken kom og gikk, men vi hadde tåkefri det meste av tiden vi var på toppen, så utsikten var fenomenal. Været ble bare bedre og bedre, noe som hjalp på når tilbaketuren var veldig lang. Vi fikk dratt noe nytte av snøen. Jeg er enig med Hans Thorvald at det ville vært surt å ikke ha fått besøkt denne toppen før vi dro nedover igjen. Vi fikk det til, noe jeg er svært takknemlig og glad for.

Tåken har begynt å forsvinne. Her Rismålstinden og Søre Rismålstinden
Hans Thorvald på ca. 1230 moh
På vei opp til toppen av Skittendalstinden
Hans Thorvald på toppen av Skittendalstinden
Været var blitt bedre i det vi kom tilbake til Renskvannto