Hjerttinden (05.05.2019)

Hjerttinden (1,381m) 05.05.2019 16:10
Visits of other PBEs Lynghaug parkering (165m) 05.05.2019 11:42
Toppen av Hjerttinden

I dag var turmålet Hjerttinden, som første nye topp i årets tidlige sommerferie. Vi kjørte i overkant av to timer før vi kom frem til Lynghaug parkering. Derfra kunne vi spenne på oss toppturskiene fra bilen og starte turen. Vi var heldige å kunne følge oppgåtte spor. Det første stykke var noe slakt, mens det etter hvert bratnet til. Når vi kom oppover så vi en del tamrein. De hadde laget mye spor. Det var også steinete partier innimellom. Når vi fikk øye på Hjerttindtuva, så vi at det gikk skispor på nedsiden av fjellet. Vi hadde tenkt oss oppom toppen, og valgte en annen rute. På vei oppover så vi et par andre skigåere som var på vei ned. Det bratnet til oppover mot Tuva, og det var også hardt å gå. Vi valgte å ta av oss skiene og fortsette til topps uten ski. Utsikten fra toppen var veldig flott.

På vei oppover. Hjerttinden i bakgrunnen
Hans Thorvald med Hjerttinden i bakgrunnen
Hjerttinden og Hjerttindtuva
Hans Thorvald på vei til Hjerttindtuva. Sporene vi fulgte på nedsiden av Hjerttindstuva kan skimtes på bildet
Hjerttinden
På Hjerttindtuva, med Hjerttinden bak

Hans Thorvald og jeg snakket litt om veien videre, og vi var begge litt usikre om Hjerttinden lot seg bestige. Dette på grunn av det harde snøpartiet vi hadde hatt oppover til Tuva. Heldigvis gikk det greit. Vi hadde noen partier med nysnø som det var fint å gå i. Det var tungt å gå, og vi valgte å holde en del til høyre oppover på grunn av skavler. På toppen så det ut til å bli vanskelig å nå høyeste punkt, men det var ikke noe problem når vi prøvde oss. Vi tok en liten matpause nedenfor toppen før vi startet nedkjøringen. De første 150-200 høydemeterne var det veldig god kjøring. Deretter hardnet det til, før det ble litt bedre den siste biten ned mot skardet. Vi valgte å følge skisporene nedunder Tuva tilbake. Fra omkring 720 høydemeter og ned var kjøringen meget bra.