Risen, Borturskardtinden og Ystelifjellet (16.04.2019)

Ascents Steinbergskarlian (550m) 16.04.2019 13:40
Risen (744m) 16.04.2019 14:34
Borturskardtinden (871m) 16.04.2019 16:01
Ystelifjellet vest (970m) 16.04.2019 17:29
Ystelifjellet (1,089m) 16.04.2019 17:57
Visits of other PBEs Hesjeberg parkering (5m) 16.04.2019 12:03

I dag var det endelig fint vær, og både utstyr og form var bra. Vi valgte å bruke toppturskiene på dagens tur. I starten fulgte vi veien, før vi tok av i skogen. Vi registrerte en topp og tok en matpause på Steinbergskarlian. Derfra gikk vi opp til Risen, hvor vi hadde veldig flott utsikt i alle retninger.

Første rast. Bildet er tatt fra Steinbergskarlian
Blåfjellet
Borturskardtinden
Risen

Nedkjøringen fra Risen valgte vi å gjøre med feller. Det var litt uvant, men det gikk fint. Derfra gikk vi opp til Borturskardtinden. Der var det et veldig flott topplatå. Vi tok en god pause også her, før vi tok av fellene og kjørte ned. Fellene måtte naturlig nok på igjen til siste topp, Ystelifjellet.

Hans Thorvald på vei opp til Borturskardtinden. Ystelifjellet i bakgrunnen
Toppunktet på Borturskardtinden
Toppene på Andørja
Hans Thorvald på vei til toppunktet på Borturskardtinden
Utsikt mot Andørja
Borturskardtinden

Det var noen bratte partier opp til Ystelifjellet, og det var langt innover til selve toppunktet. Tungt ble det også tilbake til Ysterlifjellet vest uten feller. Men når den kneika var unnagjort var det artig å kjøre nedover. Syren jeg pleier å kjenne i låra når jeg kjører ned var nesten fraværende, noe som gjorde at nedkjøringen var veldig gøy. Det siste partiet fra ca. 300 høydemeter og ned, var ikke særlig godt å kjøre på. Men alt i alt en knallbra tur. En av mine beste turer på Randoneeski. Det var en lang tur, men formen kjentes veldig bra i dag.