Lille Haugfjell, Bjørnfjell og Orjjip Vardu (14.10.2018)

Ascents Oarjjip Vardu (617m) 14.10.2018
Sør for Oarjjip Vardu (559m) 14.10.2018
Lille Haugfjell (669m) 14.10.2018 13:36
Bjørnfjell (760m) 14.10.2018 14:56

I dag var det dårlig vær, så vi diskuterte litt hvor vi skulle dra på tur. Vi valgte å dra mot Narvik og Sverige, og det skulle vise seg å være et lurt valg. På bilturen høljet regnet ned, men vi hadde så godt som opphold alle tre turene vi gikk. Snakk om flaks.

Lille Haugfjell - 1t og 2 min - 3,1 km - 209 høydemeter

Dagens første topp ble Lille Haugfjell. Det var en forholdsvis kort tur, der vi hadde sti deler av turen. Stien var noe vanskelig å følge, men det var uproblematisk å gå utenom. På topp-platået var det bygget et par store varder, og det var postkasse på den ene varden. Der skrev vi oss inn i boka, og de siste som hadde notert var for ca en måned siden.

Hans Thorvald på vei mot toppen
På toppen av Lille Haugfjell

Bjørnfjell - 58 min - 2,9 km - 247 høydemeter

Bjørnfjell

Denne turen gikk vi uten sti. Det var tungt å gå i terrenget oppover. På toppen var det postkasse med bok, og på denne toppen hadde det vært folk denne måneden.

Turen til Bjørnfjell

Oarjjip Vardu - 1 t og 25 min - 4,7 km - 108 høydemeter

Dagens siste tur gikk i Sverige. Her var kartet dårligere enn i Norge, så turen ble annerledes enn vi trodde. Vi var klar over at vi mest sannsynlig måtte gå i terrenget, noe som stemte. Men det var overraskende at terrenget var veldig kuppert, vått og med mye kratt. Av denne grunn ble det en tung tur. Men det var fint å få vært en tur i Lappland, og det ble også litt handling etterpå. På vei hjem ble vi stoppet i tollen, der Hans Thorvald fikk kjeft for å ha kjørt for fort. Heldigvis slapp vi unna uten noen bøter. Fin dag på tur. Helgen skulle vart lenger.