Jotind (21.08.2018)

Ascents Jotind (980m) 21.08.2018
Jotind Ø1 (900m) 21.08.2018
Jotind Ø2 (789m) 21.08.2018

Hans Thorvald og jeg undersøkte litt forskjellige topper, og etter endringer og overveielser bestemte vi oss for å gå på Jotind. Dette var en spontan avgjørelse, så vi hadde ikke sjekket toppen så nøye før vi gikk. Jeg hadde glemt igjen mobilen hjemme, og siden vi hadde tenkt en kort tur hadde vi heller ikke med oss ekstra klær eller mat. Jeg gikk i joggesko og ble fort bløt på beina. Det gikk likevel fint oppover, selv om det var mange høydemeter som skulle tilbakelegges. Da vi kom opp ca. 800 meter over havet møtte vi en del folk. Det viste seg å være utenlandske turister som ikke hadde gått helt til topps. Det var mye tåke og det regnet, så Hans Thorvald og jeg var usikre på om vi kom oss til toppen. Da vi kom til Jotind Ø1 mistet jeg noe av motivasjonen da det viste seg at vi måtte nesten 200 høydemeter ned igjen før vi kunne gå oppover til toppen. Jeg synes det var surt å måtte snu, så det ble mange tunge meter både ned og opp. Skovalget mitt sto ikke til turen vi gikk, og det var glatt å gå på steiner og svaberg. Jeg begynte også å bli veldig kald. Vi kom oss likevel til topps, og vi besteg også Jotind Ø2 på vei tilbake. Det ble en lang tilbaketur, og jeg var svært kald. Det var deilig å ta en varm dusj da vi kom hjem rundt 22.30. Turen ble lengre enn planlagt, men i ettertid er det artig å ha vært på fjellet. Hvis det blir en ny tur til Jotind skal vi pakke med oss klær og mat. Hadde vært gøy og sett utsikten fra toppen siden vi ser fjellet så godt fra Evenskjer.

Utsikt
Ramsundbroen
På vei oppover
Ramsundbrua
Artig å se rein på fjellet