Kvæfjord (25.08.2018)

Middagstinden
Horntindan

Middagstinden & Horntindan ~ 5t 27 min - 13,7 km - 1401 høydemeter
I dag dro Hans Thorvald og jeg til Kvæfjord, et navn jeg forbinder mest med kake. Turen vi hadde sett oss ut var Middagstinden.

Starten på turen. Kveøya i bakgrunnen
Salfjellet

Vi fulgte en bra sti opp til Vebbestadvatnet. Der fikk vi bra overblikk over området, og vi bestemte oss for at vi ville prøve å komme oss opp til Horntindan via ryggen opp til Tretindan. Det var fint å gå opp til Middagstinden. Vi fulgte ingen sti, men ikke noe problem å følge ryggen oppover. Utsikten var veldig flott. Vi gikk videre til punkt 922 på Middagstinden før vi gikk nedover i retning av Tretindan. Det var litt løse steiner i starten, men det gikk fort over til å bli gress og da ble det veldig fint å gå nedover. Da vi kom ned var vi spente på hvordan det skulle bli å gå opp ryggen. Vi hadde ikke sett noen som hadde prøvd på det samme, og visste ikke om det var mulig å komme opp. Det ble en del artig klyving oppover, og det var utrolig gøy da vi kom opp til toppen.

På vei opp til Middagstinden
Hans Thorvald. Vi er på vei opp til Middagstinden
Middagstinden
Ryggen vi gikk opp til Tretindan
Ryggen vi gikk opp til Tretindan. Middagstinden i bakgrunnen

Da vi skulle gå videre til Horntindan begynte det å bli en del tåke på toppene vestover. Vi satte opp tempoet litt og småjogget. Det ble dessverre tåke på Hortindan innen vi nådde toppen. Dette medførte at vi fulgte rødmerkingen og ikke ryggen videre. Rødmerkingen tok slutt da vi kom ned fra ryggen, så det ble vanskelig å følge stien. Men det var ikke noe problem da terrenget var uproblematisk å gå i. Da vi kom ned mot 600 meter over havet kom vi under tåken. På vei ned fra Hemmestadfjellet begynte vi å plukke blåbær. Det var også mye tyttebær å se.

Tåke på Horntindan
Ryggen mot Hemmelstadfjellet

Vi bestemte oss for å ta en tur til. Vi kjørte over til Kveøy, ei veldig sjarmerende øy. Vi gikk ca 50 høydemeter før vi kom inn på sti. Den var fin å gå på og vi fulgte den helt til topps. På toppen hadde vi fin utsikt, men det var litt tåke på noen av toppene i område.
To veldig flotte turer i Kvæfjord i dag.