Jotunheimen - Store Smørstabbtinden (21.07.2018)

Ascents Vest for Leirvatnet (1,723m) 21.07.2018 10:28
Veslfjelltinden (2,157m) 21.07.2018 16:53
Visits of other PBEs Krossbu (1,270m) 21.07.2018 09:00
Bakarste Skagsnebb

Fredag etter fjøsstellet dro Hans Thorvald, Per Ole og jeg til Krossbu. Lørdag morgen gikk vi fra Krossbu og opp på flere topper i Jotunheimen. Vi fulgte stien et stykke på vei, men ellers ble det bare å gå i høgfjellet der det passet seg. På vei til første topp gikk vi ved siden av en bre og et nydelig vann. Utrolig flott skue i det fine været.

Første bestigning ble Vest for Leirvatnet før vi gikk opp til Store Smørstabbtinden. På toppen av Store Smørstabbtinden var det litt luftig, så jeg synes det var litt ekkelt å se ned. Det var definitivt flott utsikt, så vi satt en god stund på toppen og nøt den og spiste mat. På vei ned begynte det å bli tåke. Vi valgte en litt annen rute ned, men det var noe løs stein der.

Nord for Store Smørstabbtinden ble en liten bestigning før vi gikk opp noen flere høydemeter til Storbreatinden. Deretter gikk turen til Vestbreatinden og Hurbreatinden. Vi bestemte oss for å gå ut til Bakarste Skagsnebb for at Hans Thorvald også skulle få en ny topp. Dette ble en litt utfordrende men artig avstikker. Det ble klyving og jeg valgte den vanskeligste ruten på venstre side mot slutten av eggen. Jeg fikk litt ekstra puls da jeg kløv, og prøvde å finne en mest mulig stødig vei med gode steiner. Men jeg måtte lete litt, og det var en vanskelig trasé. Hans Thorvald og Per Ole gikk i stedet på høyre side, og jeg møtte dem når jeg hadde kommet noen flere høydemeter opp og noe nærmere toppen.

Nord for Store Smørstabbtinden
På vei til Bakarste Skagsnebb
Bakarste Skagsnebb

Siste topp ble Veslfjelltinden. Det var litt tungt oppover, men før toppen var det et relativt flatt langt parti. Tilbake til Krossbu var det langt, og klokken begynte å bli mye. Vi hadde et høyt tempo tilbake, og det ble også litt jogging. Dette skyldes at vi måtte rekke middag på Krossbu som begynte 18.30. Kvart på 7 var vi på Krossbu igjen, og verten var litt vrang i forhold til at vi var et kvarter for sene. Men vi fikk en trerettersmiddag, der hovedretten var aller best – ytrefilet av storfe, bakt potet og salat. Vi rakk ingen dusj før middag, men det var veldig deilig å få av seg fjellskoene.
En helt strålende tur i Jotunheimen i dag.