Nørstkletten og Storkletten (19.07.2018)

Ascents Storklettskardhøa (1,050m) 19.07.2018 13:37
Nørstkletten (1,102m) 19.07.2018 14:24
Storkletten (1,159m) 19.07.2018 15:42
Skjerdingfjellet (1,137m) 19.07.2018 16:28
Visits of other PBEs Skjerdingen (840m) 19.07.2018 17:00
Toppen av Storkletten

Fjelltur med Hans Thorvald og Per Ole. Vi kjørte fra Nygaard til Skjerdingen hvor vi parkerte bilen. Fulgte en godt merket sti litt nedenfor Storklettskardhøa. Der bygget Hans Thorvald og jeg en varde på den nyopprettede toppen. Vi hadde også god utsikt både til Sølnkletten og Sølen. Videre gikk turen til Nørstkletten. Vi fulgte stien et godt stykke på vei. Underveis møtte vi på en hoggorm som lå midt på stien. Like etterpå så vi muligens en til, men det kan også ha vært en firfirsle.

Nørstkletten var en artig topp å bestige. Veien vi valgte opp innebar litt klyving, men det var bare moro. Vi valgte en annen rute ned igjen. Selve toppen var veldig stilig å se på avstand, og det var god utsikt og fin varde på toppen.

Bratt klyving
Bratt oppover

Når vi kom ned fra toppen trengte vi ikke å gå langt før vi kom inn på stien. Denne fulgte vi resten av turen. Storkletten ble dagens høyeste topp, og der ble det en liten matpause i sola. Vi gikk også oppom Skjerdingfjellet og skrev oss inn i boka som lå litt nedenfor toppen. Veien tilbake til bilen gikk fort, og Per Ole spanderte is på oss før vi kjørte tilbake til Nygaard.
Veldig flott tur i bra vær.