Roholtfjellet (28.06.2018)

Ascents Austre Roholtfjell (1,005m) 28.06.2018 13:42
Vestre Roholtfjell (1,017m) 28.06.2018 14:39
Roholtfjellet sørøst (984m) 28.06.2018 16:01
Roholtfjellet Vest, bildet er tatt fra øst

I dag ble det en kort biltur før vi gikk ut på tur. Dagens turmål var Roholtfjellet. Starten av turen gikk i skogsterreng, men på godt merket sti. Deretter ble det mer berg, og til tider veldig bratt og tungt å gå (vi gikk litt utenom den merkede ruten). På vei opp til Roholtfjellet Øst var det lagt ut et par tau vi kunne klatre oppover i. På selve toppunktet var det en imponerende varde, spesielt siden tilgangen på stein så ut til å være dårlig. Vi skrev oss inn i boka, gikk en liten runde på toppunktet, før vi ganske kjapt gikk ned igjen pga vinden. Vinden merket vi godt et stykke bort til Roholtfjellet Vest også. Vi tok oss en matpause ved tjernene mellom fjellene. Der var det svært vakkert. Stigningen opp til Vesttoppen gikk veldig fint, vi kom oss inn på en sti som var grei å følge. Også på denne toppen skrev vi oss inn i boka før vi gikk ned igjen. Da vi kom tilbake til tjernene skulle Hans Thorvald stoppe for å vaske seg i ansiktet. Jeg oppmuntret han til å i stedet bade i tjernet, noe han var veldig fornøyd med. Her ble det en god pause som vi avsluttet med kanelbolle.
Før vi tok samme veien ned, gikk vi oppom å registrerte Sør for Roholtfjellet øst. Her bygget vi også en fin varde.

På vei opp til Roholtfjellet Øst
Utsikt mot Roholtfjellet Øst, bildet er tatt fra vest
Roholtfjellet Vest
Nybygget varde på Sør for Roholtfjellet øst

Været var strålende, det samme var omgivelsene på toppen + utsikten fra fjellene. Overraskende var det bare to andre som hadde vært på Roholtfjellet Øst før oss i dag. På Vesttoppen var det mange dager siden noen hadde skrevet seg inn i toppboka. Synd hvis dette betyr at få folk tar turen opp på fjellet. Disse toppene er virkelig verdt et besøk!