Nautgardstinden (28.04.2018)

Ascents Nautgardstinden (2,258m) 28.04.2018
Visits of other PBEs Hulderstigen parkering (875m) 28.04.2018

Hans Thorvald og jeg dro fra Nygaard i retning Jotunheimen for å prøve mine nye randoneeski. Det var flere som hadde tenkt seg på topptur denne dagen, så var litt utfordrende å finne parkering.

Hans Thorvald på starten av turen
Mine første randoneeski

Tålmodigheten min ble satt på prøve i starten av turen. Skibindingen løsnet i overkant mye, og vi brukte mye tid. Da vi fikk orden på innstillingene gikk det bedre, og det ble rom for å nyte det flotte været og utsikten. Relativt tidlig på turen fikk Hans Thorvald telefon fra Kongsvik skole. Der fikk vi begge tilbud om jobb fra høsten, så vi fikk begge litt ekstra å snakke om på turen.

Nautgardstind i sikte
Hans Thorvald på vei mot toppen

Det var litt tungt å gå oppover, så vi tok det rolig. Det ble også noen pauser underveis. Mens vi gikk ble vi enige om at dagens turmål skulle være Nautgardstinden. Vi avskrev ikke å gå til Stornubben, men vi ville se det ann. På ca 2180 moh satte vi igjen skiene, og tok resten av turen til fots. Det var en herlig følelse å nå toppen av Nautgardstind, spesielt siden vi måtte avbryte turen sist vi prøvde. På toppen tok vi en god pause i sola og nøt utsikten.

Nautgardstinden
Hans Thorvald på toppen
På toppen av varden
Ryggen av Nautgardstind

Vi bestemte oss for at det kun ble med én bestigning denne dagen. Nye ski og gnagsår tok på. Beslutningen viste seg å være klok, da vi på vei ned så at det var skyer og uvær i vente.
Nedkjøringen var tøff, jeg fikk utrolig syre i lårene. Likevel var det mer behagelig å kjøre nedover med nyskiene kontra langrennski. Det ble heller ingen fall på meg i dag.

Det ble en veldig flott tur i Jotunheimen. Hans Thorvald var veldig forståelsesfull og tålmodig, en super turkamerat.

Vel tilbake på Nygaard fikk vi servert nydelig middag av Per Ole og Margrethe.