Østerhogna/Härjehogna (24.09.2017)

Vesterhogna (1,114m) 24.09.2017 13:45
Østerhogna (1,185m) 24.09.2017 14:13
På toppen av Härjehogna

Dagens turmål var grensetoppen Østerhogna/Härjehogna. Stien vi valgte å følge i starten av turen var både godt merket og fin å gå på. Naturen rundt var full av høstfarger, men dessverre var sola fraværende i dag også. Et lite stykke før Gråbeinhøa valgte vi å gå vekk fra stien og heller gå oppom toppunktet. På vei oppover så jeg minst 70 ryper lette fra toppen, det var et flott skue.

Vesterhogna i tåka
Tjern mellom Gråbeinhøa og Vesterhogna

På Gråbeinhøa bygde vi en liten varde, før vi gikk i retning av Vesterhogna. Enkelte steder var det tungt å gå utenom sti. På toppen bygde vi på den eksisterende varden, og gikk direkte videre til dagens turmål. Det var ingen grunn til å bruke mye tid på toppen av Vesterhogna siden det var tett tåke. Dessverre var dette også tilfelle på Østerhogna. Denne toppen hadde noen fine varder, der hovedvarden var malt i gult. På vei tilbake var tåken fortsatt tett, så vi navigerte litt feil. Heldigvis fulgte vi Peakbookappen og fant raskt riktig kurs igjen. Flott sti og god merking hele vegen tilbake.

Tett tåke på vei opp til Vesterhogna
På vei opp Härjehogna
På vei tilbake til bilen

En flott camping-/turhelg i Engerdal. Satser på at vi er mer heldig med været neste gang vi er der.