Akshaugen, Tannvola og Gråhøa (20.07.2017)

Ascents Akshaugen (1,164m) 20.07.2017 10:28
Tannvola Nord (1,037m) 20.07.2017 13:40
Tannvola (1,225m) 20.07.2017 14:24
Gråhøgda (1,436m) 20.07.2017 18:29
Visits of other PBEs Spekedalshøgda P-plomme (1,100m) 20.07.2017

Vi parkerte bilen på bilplass 741 ved Åkeråmyra. Det var å flott sti å følge til Akshaugen. Toppen var koselig og hadde fin utsikt. Været var helt topp så vi satt lenge på toppen før vi gikk ned igjen.

Akshaugen

Deretter dro vi ned til Fiskevollen og badet, før vi kjørte tilbake til Nysetra og pakket sammen teltet. Etterpå kjørte vi og parkerte bilen for å gå på Tannvola. Også på denne toppen var stien fin å gå på. Vi bygget en varde på Tannvola Nord før vi gikk videre til selve toppen. Der var det fantastisk utsikt og vi satt lenge og nøt det flotte været.

Vann rett i nærheten av Tannvola Nord
På toppen av Tannvola med Sølen i bakgrunnen

Dagens siste tur ble Gråhøgda. For å komme dit kjørte vi inn bomveien (80 kr) fra Unset mot Spekedalssætra. Vi parkerte bilen nedenfor Gråhøgda og gikk oppover mot toppen. Det var ingen sti å følge på denne turen, men det var uproblematisk terreng å gå i. Litt vind, men fortsatt strålende vær og god temperatur. Vi tok oss både en god pause på toppen og på veien ned. Denne turen tok 1 time og 45 minutter.

Gråhøgda
Hans Thorvald på toppen av Gråhøgda

Vi bestemte oss for å telte der vi parkerte bilen. Det var en flott teltplass uten mygg. Helt herlig å kunne spise middag ute i sola.