Heimdalshøe (30.04.2017)

Besseggen Fjellpark (970m) 30.04.2017 10:44
Sikkilsdalshøe stidele (1,145m) 30.04.2017 18:09
Hans Thorvald på vei opp til Heimdalshøe

Vi dro tidlig fra Hamar i retning Jotunheimen. Det ble både frokost og lunsj i bilen, før vi hadde turens første stopp der vi i fjor parkerte for å gå på Nautgardstind. Der ble vi møtt av to tamme reinsdyr som ønsket å hilse på oss. Deretter kjørte vi videre til Maurvangen og parkerte bilen der.

Utsikt mot Besshøe
Reinsdyr
Hans Thorvald på Stygghøe

Det ble en relativt tung tur oppover mot Heimdalshøe med langrennski. Det hjalp på å ha flott utsikt og strålende vær. På toppen var det en del folk, men jeg kunne ikke se noen andre enn oss som gikk på langrennski. Deretter gikk vi til Stygghøe, før vi derfra måtte kjøre ned en del høydemeter før vi kunne begi oss opp på flere topper. Imidlertid ble nedkjøringen litt mer utfordrende enn ønskelig for Hans Thorvald sin del. Den ene skoen hans hadde nesten gått i oppløsning, og vi vurderte om vi måtte avslutte turen. Ingen av oss ønsket dette, og jeg foreslo å knyte et par plastikkposer rundt skoen for å forsøke å holde det på plass.

Forsøkte å bruke plastposer til å fikse skiskoene
Prøvde å fikse skiskoen med buff

Gåpåpiggan Søre var vårt neste toppturmål. Det var en staselig topp å se på avstand. På vei dit opprettet vi en ny topp på Peakbook, Gåpåbekkhøgda. På vei opp til Gåpåpiggan Søre var det litt kronglete å komme seg opp på grunn av mye stein og litt bakglatte ski, men vi fikk det til. Nedkjøringen ble noe enklere siden vi fant en mer snørik nedkjøring. Før vi kunne bevege oss videre til turens siste mål, måtte vi fikse den andre skiskoen til Hans Thorvald som også begynte å gå i oppløsning. Kreativiteten førte til at vi nå festet buffer på rundt hver av skiskoene for å hindre skoene å revne helt fra hverandre.

Gåpåpiggan Søre foran Sikkilsdalshøa
Gåpåbekkhøgda med egenlaget minivarde

På vei mot turens siste toppunkt møtte vi både på en rein med kalv, og vi så flere fjellryper. Det gikk fint å gå et langt stykke, men da vi skulle begynne å bevege oss oppover igjen var det mange steinete partier. Dette gjorde det noe kronglete å gå, i tillegg begynte vi å gå tomme for væske, noe som var ubehagelig. Sistnevnte førte til slutt til at vi måtte avbryte turen, ca 1,5 km fra toppen. Det var veldig surt, men en riktig avgjørelse.

Sikkelsdalsskardet

Det ble et relativt langt og flatt parti tilbake til Maurvangen og bilen. Det eneste var en litt lei nedkjøring på slutten. På vei tilbake passerte vi heldigvis en bekk hvor vi fikk drukket litt. Det smakte himmelsk. Et lite stykke før vi kom tilbake til bilen gikk mobilen min tom for batteri, dette er årsaken til at GPS-sporet stopper litt for tidlig.

Det var utrolig deilig å komme tilbake til bilen, og ikke minst for Hans Thorvald sin del som hadde gått med håpløse sko det meste av turen.
Det var herlig å komme seg til Bessheim, få tatt seg en dusj og spist en fantastisk god treretters middag.