Kampflåhøgda (26.02.2017)

Slettflåhøa (1,154m) 26.02.2017 16:20
Skardhamrane Nord (1,013m) 26.02.2017 17:00
Visits of other PBEs Nyvangsætra (845m) 26.02.2017 13:01
Gjør oss klare til dagens skitur
Eltdalsskardet tidlig på turen
Eltdalsskardet

Etter en svært god frokost med etterfølgende fastelavnsboller pakket vi sammen og startet på dagens skitur. Med temperatur på rundt null grader, oppholdsvær og lite vind hadde vi et godt utgangspunkt for turen.
Det hadde snødd en del i løpet av natten så vi gikk i ubrøytede spor i starten av turen. Heldigvis slapp vi å gå langt før vi kom til de maskinkjørte skiløypene. Vi gikk samlet i rolig tempo nesten frem til Nyvangsætra. Benedicte og Siri ønsket å ta en kort tur før de kjørte hjemover, mens Hans Thorvald og jeg ønsket å prøve og komme oss på Kampflåhøgda. Vi skilte lag og takket for turen.

Da Hans Thorvald og jeg kom frem til Nyvangsætra og skulle videre derfra var ikke løypene kjørt. Heldigvis hadde noen gått foran oss slik at vi slapp å brøyte vei et godt stykke. Fra krysset nedenfor Eltdalsskardet måtte vi derimot brøyte vei selv. Det gikk fint å gå for på enkelte partier hadde nysnøen blåst vekk, men det var selvfølgelig en del tyngre enn å gå i ferdigkjørte spor.
Stigningen opp Kampfløhøgda var tung, men utsikten på toppen var verdt strevet. Spesielt flott var det å se mot Sølen, som vi har planer om å besøke. Kjøringen ned fra fjellet var tung, spesielt for lår og legger.

Hans Thorvald på Kampflåhøgda

På toppen av Kampfløhøgda hadde vi bestemt oss for å droppe toppen av Slettflåhøa, men når vi var nede i skardet ombestemte vi oss. Det angrer jeg ikke på, også Slettflåhøa hadde flott utsikt og nedkjøringen derfra var veldig grei.

Varden på Slettflåhøa
Slettflåhøa

Det var en betydelig enklere etappe å gå tilbake til krysset nedenfor Eltdalsskardet. Sola begynte å titte mer og mer frem, og innen vi hadde kommet frem til Promillegropa var ettermiddagslyset helt fantastisk. Vi gikk opp til Skardhamrane Nord hvor vi nøt utsikten og delte en kvikklunsj. Nedkjøringen fra dette fjellet var dagens tøffeste, men gikk fint med sikksakkjøring i rolig tempo.

Utsikt fra toppen av Skardhamrane Nord
Hans Thorvald på toppen av Skardhamrane Nord

Tilbaketuren til hytta ble også en fin opplevelse. Jeg gikk stortsett med et stort smil om munnen etter en fantastisk flott tur, og ikke minst en utrolig bra vinterferie.