Helgetur på Nysætra (01.04.2016)

Start point Astridbekken
Myssmørhelje (1,070m) 03.04.2016
Nordvest for Prestkjerringa (1,052m) 03.04.2016
Prestkjerringa (1,060m) 03.04.2016

Helgetur sammen med Hans Thorvald på Ginahytta. Fredag gikk vi fra Astridbekken til Nysætra hvor vi fyrte opp i ovnen, og hengte det saftsølte sengetøyet til tørk. Mens varmen skulle spre seg i hytta, gikk vi en tur på Hærfjellet. Det var nydelig vær og turen er den fineste jeg har hatt på Hærfjellet hittil. På tilbaketuren gikk vi innom hytta for å legge i ovnen, før vi tok en lengre skitur om Grøtåsen og Skjellbreia. Vi var ikke tilbake i hytta før i nitida så det var deilig å komme inn i varmen og spise middag.
Natt til lørdag var det kraftig vind og snøstorm. Det bedret seg heldigvis utover lørdag formiddag og når vi skulle ut på skitur det var begrenset med oppkjørte løyper. Vi fikk likevel en fin tur om Skjellbreia, Borosætra og Skjoa. Sola glimtet til innimellom, men føret var trått. Overraskende nok møtte vi nesten ingen folk i løpet av firemilsturen. Slitne, men godt fornøyde kom vi tilbake til hytta etter fem og en halv time med ski på beina.
Søndag ble det en annerledes skidag for min del. Vi gikk for det meste utenfor løypene og besteg fire topper. Det var en artig men slitsom opplevelse. Hyggelig var det også at vi traff kjentfolk på turen.
Totalt tilbakela vi 85 km på ski denne helga. I motsetning til påsken kunne vi nyte skituren uten å smøre om skiene underveis på turene. Kort oppsummert har det vært en helt fantastisk helg på Ginahytta med Hans Thorvald.

Helgetur

Written by repelo 05.04.2016 16:19

Artig at du legger ut turrapporter her på Peakbook, Kristine. Veldig hyggelig at du trives så godt på Nysetra og Ginahytta!