Sautinden (16.08.2013)  5

Start point Kjellingstraumen (26m)
Endpoint Kjellingstraumen (26m)
Ascents Kjøpstadnakken (363m) 16.08.2013
Sautinden (1,125m) 16.08.2013
Slettfjellet (721m) 16.08.2013

Etter å ha sett på flere av disse fjelltoppene i halvparten av livet, er jeg nå i ferd med å bestige dem.

Jeg startet fra Kjellingstraumbrua og gikk opp på Kjøpstadnakken som gir aldeles fantastisk utsikt i de fleste retninger. Enkelt å gå opp, masse bær og fantastisk utsikt, som nevnt. På andre siden av Kjøpstadnakken var skogen i ferd med å gjengro fordi det ikke lenger er sauer som beiter i marka - ned kom jeg uansett. Herfra gikk turen videre via Merradalen, Nonslia og opp Middagslia til Slettfjellet med sine 720 moh. I Middagslia spiste jeg meg mett på molter og blåbær som ble middagen den dagen.

Vel oppe på Slettfjellet kjente jeg at jeg egentlig bare hadde motivert meg til å gå dit og returnere samme veien. Utsikten til fantastiske Sautinden var god, været var bra og kanskje var dette muligheten jeg hadde for å nå denne fjelltoppen. Jeg måtte derfor ned på 550 moh før jeg kunne begynne stigningen opp på Åsen, forbi Åsvannet i retning Tinnbreen og selve Sautinden. Turen gikk fint og på toppen traff jeg på fire personer hvorav en hadde to hunder med seg. Han kunne fortelle at den ene (en gordonsetter) en gang hadde blitt blåst utenfor stupet - den fikk seg 200 meter fritt fall før den traff isen og snøen etter som fjellets loddrette side gradvis begynte å helle utover. Eieren så at hunden beveget seg etter fallet og måtte gå en 2 timers omvei for å komme frem til stedet hvor hunden befant seg. Da han kom frem så han at hunden, som var noe forslått men ellers hadde klart seg fint, lette etter en vei opp stupen. Han hadde hunden med seg da jeg traff dem og det så ikke ut til at den var blitt redd for fjelltopper.

Etter råd fra folkene jeg traff på toppen, valgte jeg en annen rute ned enn den jeg hadde gått opp. Først ned til Åsvatnet og derfra ned i Kjellingdalen - fantastisk fin tur med sti som de fleste bruker når de skal opp på disse fjellene.