Den siste av toppene på Sandhornøya i Gildeskål er besøkt (28.07.2021)

Start point Sandnesdalen (55m)
Endpoint Sandnesdalen (55m)
Ascents Vest for Hestskardet (570m) 28.07.2021 13:37

Jeg har, før denne turen, besøkt alle registrerte fjelltopper på Sandhornøya i Gildeskål med unntak av den navnløse toppen betegnet som "Vest for Hestskardet". I dag var det tid for plukking av denne toppen og samtidig bli den første, på Peakbook, til å besøke toppen.

Turen startet i flott vær på merket sti opp til Våtvikfjellet.

Merkene var godt plassert og var til god hjelp opp på fjellet.

Her har jeg kommet opp til Fagerdalen som bare må oppleves, den bærer sitt navn med rette. Midt på bildet er toppen jeg skal besøke.
I vindstilla, nesten på toppen fant jeg denne badekulpen som jeg helt klart burde brukt i det varme været. Å sitte i kulpen å se på Svartisen i sør, Vestfjorden i vest og Børvasstindene i nord var magisk herfra.
Her sitter jeg på toppen og ser ned mot Nordfjorden i Gildeskål, Børvasstindene og helt til venstre ses Steigtinden i Bodø.
Fin tur var det men hvorfor mangler så mange fjell i Gildeskål navn. Jeg foreslår "Utsiktskulpen" og selve badekulpen kan registreres som eget peakbookelement.