Tur på Romeriksåsen (12.10.2020)

Ascents Puttehøgda (649m) 12.10.2020 12:15
Paradiskollen (670m) 12.10.2020 12:50
Visits of other PBEs Bomvei ved Harestua stasjon (306m) 12.10.2020 14:12
Harestua stasjon (285m) 12.10.2020 14:12

Fint at både frua og jeg har fri på en mandag. Det gir muligheter og med godt vær handler det kun om å finne hvor vi skulle dra. Jeg vil til topps og frua ville ta fine bilder og slippe å gå på fjelltopper. Kompromisset ble Romeriksåsen og der fant vi oss en topp som ikke er så høy med fin utsikt og som potensielt hadde gode bildemotiver.

Vi kjørte gjennom Nittedal til Harestua i Lunner og startet turen fra jernbanestasjonen hvor vi fant gratis parkering akkurat der stien begynte.

Det var et praktfullt vær med sol, lite vindt men etter lang tid med mye nedbør var det fortsatt vått og delvis fulgte det rennende vannet stiene. Det var lett å gå og det var mange fine fotomotiv å se i det fine terrenget oppover. På 640 moh begynte jeg å se etter om Puttehøgde var tilgjengelig - det var den selvfølgelig og jeg tok av fra stien i lett terreng og plukket den. Bildet til høyre er derfra og terrenget bar preg av at her hadde det beitet storfe i sommer. Jeg ruslet etter frua og nådde henne igjen på Paradiskollen som kun var kort avstand fra Puttehøgda. Det tok vi en rast, spiste litt og drakk medbrakt kaffe. Mens det pågikk fikk vi besøk av 3 stykk Sidensvans (fugler).

Vi merket oss at vi, i vestlig retning, mente å se høye, snøhvite fjell i det fjerne. Kikkert kunne selvsagt vært nyttig men var ikke med på dagens tur. Så ble vi oppmerksom på at det står en skive som viser hva man ser i horisonten rundt (se bilde). De hvite fjellene var faktisk Gaustadtoppen og litt nordligere, Norefjell.

Flott tur - vi ga den en femmer på terningen.