Kiellandbu via Sveindalsnuten (30.03.2016)

Ascents Sveindalsnuten (1,063m) 30.03.2016

Med vinterferie og nydelig vær satte vi kursen mot Bergsdalen og Hodnaberg. Parkerte ved kraftanlegget og fulgte elven oppover på østsiden. Vi kom oss over elven etter ca. en km, og fulgte så ryggen opp mot punkt 873. Etter en god pause i sola fulgte vi videre ryggen sørover mot Sveindalsnuten. Videre ned på Sveindalseggi og til Kiellandbu ned utsikt mot Fyksesund, Hardangerfjorden og Folgefonna. Stort finere blir det ikke. Det er ikke alltid høyden på toppen som gjør susen..

Turen er ca. 5 km i luftlinje en vei og stigningen er ikke avskrekkende. Heldig var hun som gikk på langrennski og fikk bytte til slalomski på toppen av Sveindalsnuten på vei tilbake. :-)

Så glad kan en 14-åring være for å være på tur. Ved Kiellandbu i Bergsdalen/Vossefjellene.
Langs elven, sør for høyde 873
Her er det en som har fått en brå slutt på tilværelsen..
Ryggen sørover mot Sveindalsnuten sett fra høyde 873.
Svanhild og Svein på vei mot Sveindalsnuten.
Kiellandbu en vakker dag i mars.