Vattafjellet, Viknas høyeste topp (03.08.2016)

Ascents Vattafjellet (173m) 03.08.2016

Vi kjørte til Austafjord på Ytter-Vikna og parkerte på skolen. Bare kjør rett frem i krysset, så ligger skolen på høyre side rett etter butikken og bensinstasjonen. Rett over veien står det et informasjonsskilt med løypebeskrivelse. Følger en bred tursti til å begynne med. Kommer til et vatn, og tar så av på en sti til venstre. Denne var merket med blå plastikkbånd. Det er to stier rett etter hverandre. Du kommer frem på begge, de møtes etter hvert. Lønner seg å ta sti nr 2 hvis det har regnet. Den nærmest vannet ble en våt opplevelse. Følger stien helt opp til varden. Krysser lysløypa to ganger og går gjennom en tett skog. Utrolig nok fant vi kantareller der inne. Trodde ikke noe vokste på den "døde" skogbunnen der. Stien deler seg et stykke opp i det bratteste partiet, men også her kommer du frem på begge stiene. De møtes etter et kort stykke. Her er det tau å holde seg i opp de bratte partiene. Ikke noe problem å komme opp. Ved varden ser du masta der høyeste punkt er. Kort og grei tur i strålende vær!

Flott utsikt på vei opp
Går gjennom en tett skog
Med foten på høyeste punkt