Tverrbytthornet via østryggen (25.06.2023)

Ascents Tverrbytthornet (2,102m) 25.06.2023
Vestre Tverrbytthornet (2,035m) 25.06.2023

Etter vi gikk Kyrkja ettermiddagen i forveien kjørte vi bilen 1-2km ned i Leirdalen og satte opp teltet. En god natts søvn senere stå vi opp og var klare for Tverrbytthornet ca halv 10.
Vi hadde sett for oss Tverrbytthornet via østryggen og traversen bort til Midtre Tverrbottinden Sør, men vi innså etter å ha ticket av Vestre Tverrbytthornet at vi hadde en lang kjøretur hjem igjen til Oslo og vi bestemte oss derfor for å gå rennen ned igjen til Kyrkjeglupen. De første 2-300 høydemeterne er preget av mye løs stein, noe som tærte på motivasjonen hos enkelte..

Gikk sammen med Hanne og vi klyvinga i starten på ryggen var utsatt og til tider utrivelig. Vi kom oss oppover og fant omsider den ene taulengden som var markert på kartet. Dette var grei klatring, men mye løs stein. Hanne løste ut en stor blokk som resulterte i et fall, hun ble heldigvis ikke truffet av steinen og det var ingen andre bak oss (ikke overraskende mtp. rutevalget).
Fra ca 1800moh og opp til toppen og videre bortover eggen var det lettgått, men spesielt på eggen til tider noe luftig.

Var tilbake igjen på Leirvassbu ca. 7t og 20m etter vi startet. Strålende vær hele dagen. Sol, ingen skyer og kun tidvis et lite drag i lufta.