First Tur mot Storen (01.08.2020)

Ascents Store Skagastølstinden (2,405m) 01.08.2020

Da tok vi turen mot Storen med min son som leader, for sitt først tur i led på en natursikring, og vår first tur til Storen.... Kanskje litt ambisiøs... Vi teltet ved Heimste Skagastølsvatnet. Vi sov kanskje litt for mye og startet kl 9... Det ble også hans first tur på isbred, så vi tok tid for litt øvelse med isøks, stegjern, og tau sikring på isbred.

Alt gikk bra og vi tok en litt lengre pause før den hytte på bandet. Fantastisk utsikt i en fjell området jeg kjent ikke, og som er så ulikt alt jet hadde sett i Norge...

Vår first utfordring ble å finne veien mot svaene, og vi brukt masse tid, og fant sannsynligvis ikke den riktig vei, og måtte bruke tau og sikring allerede her. Vi klatret til høyre for den rappellering i svaene, mens jeg ser nå på noen gpx trace at veien går til venstre. Uansett, kom vi tror jeg på den nederst del av Andrews renne (og ikke opp til Hjørnet) vi bestemt oss for å klatre rett i andrews renne. Men klokka var allerede 18, og været begynt å se dårlig ut. Etter 2 tau lengder, var vi mellom 2 standpunkt med fast utstyr. Men vi var utslitt, det var sent og været så dårlig ut. Så vi bestemt oss å komme oss ned. Vi fikk stor hjelp av Emil som var på vei ned og tok med seg vår utstyr, og hjalp oss siden vi var så trøtt at jeg begynte å tulle med sikring... Tusen takk Emil!

Vi kom tilbake til teltet veldig sent, etter en vanskelig vandring i natta gjennom den isbred (den er OK) med den stein full stien ned som vi mistet flere ganger....

Konklusjon 1: stå opp tidelig, og om du tar ikke med en guide, last opp GPX spor av helle turen (jeg hadde bare lastet "Andrews renne") Vi bør ta med litt mer utstyr, (flerre lange slenger, ekstra tau brems og skru-karabin, i tilfellet... og kanskje en doble tau istedenfor 2 x 50 single tau.)
Konklusjon 2: det ble en fantastisk og lærerikt tur, min son leddet på en sikker og fornuftig måtte, vi hadde en bra kommunikasjon, og vi tok riktig avgjørelsen å snu.

Konkisjon 3: vi gleder oss å ta det igjen neste år!