Søndagstur til Ormtjerkampen, MYE vind (25.10.2015)

Ascents Ormtjernkampen (1,128m) 25.10.2015
På vei opp til Ormtjernkampen

Langsua Nasjonalpark er bare 1,5 t kjøring herfra.
Vi dro avgårde og gledet oss til å komme til fjells i det nydelige været! Tenk at vi får slikt høstvær i slutten av oktober! :)
Vi parkerte før bommen ved Ormtjernsvegen og gikk 2,5 km på grusvei til vi kom forbi Ormtjernet ved Ormtjernsetra der stiene startet. Vi valgte å gå den lengste stien opp som gikk rundt på nordsiden av fjellet og hadde jevn slak stigning. Vi gikk gjennom en fin bjørkeskog og endel myrområder på stien som ville vært våte hvis ikke det hadde vært frost i bakken denne dagen.
Da vi kom i Storskardet, fikk vi merke hvor sterk vinden var i dag og at det snart er vinter selvom v hadde strålende sol fra nesten helt klarblå himmel. Kan tenke meg at vinteren her kan bli ganske tøff.
Da vi var på toppen blåste det så kraftig at vi kunne legge oss bakover å hvile kroppen på vinden uten å falle bakover.
Stien tilbake gikk på svært bratt sti (som skiltet på toppen sa). 7- åringen elsker litt kompliserte stier. Og det var svært bratt, da vi kom ned til trærne og urskogen.
Faktisk var det stupbratt enkelte plasser og laaaaaaaangt ned.
De bratteste stedene der stien gikk var det heldigvis lagt ut tau, som gjorde det ganske greit å komme ned. Det var tre steder det var stupbratt og hadde det ikke vært tau der, hadde vi måttet snu.
Mammaen var fattet, men litt småengstelig for om 7-åringen skulle tråkke feil eller om jeg skulle gjøre min kneskade større. Men det gikk veldig fint. Pappaen gikk først og tok i mot oss :)
Denne veien var som det stod på skiltet svært bratt, men vi kom helskinnet ned alle tre, og det var en mye kortere vei. Da vi kom tilbake til bilen igjen hadde vi gått nesten 10 km til sammen alt i alt. Vakre høstfarger i naturen.
Neste gang vi er i Gausdal får Djuptjernkampen bli målet :)