Snøhetta (06.07.2004)

Ascents Snøhetta (2,286m) 06.07.2004

Ole ville til Oppdal for en golf-runde, så vi bestilte like godt hytte med tanke på å gå på Snøhetta dagen etter. Geir kom også oppover. Selv om det ble litt fuktig kvelden før kom vi oss opp i rett tid og kjørte til Snøheim. Været var greit; lettskyet, men litt kald vind nede på ca 1400 moh. På vei innover mot foten av Snøhetta møtte vi to som var på vei ned derfra. De måtte snu like under toppen pga skodde og snø. De anbefalte at vi heller kom tilbake en annen dag... Kommentaren som blei mumla etter de hadde gått fjernet all tvil: "E ska opp!" :) Dermed fortsatte vi oppover. Etterhvert som vi vant høyde kom vi opp i tåka og været ble værre, med en god del snø. Ruta er merket med stålstolper, og selv om vi av og til bare så neste stolpe foran oss gikk det greit å følge de. Siste delen vassa vi i nysnø. Plutselig var vi oppe, og vi kunne konstantere at alt vi så var hvitt i hvitt. Ble bare tatt noen bilder, så gikk vi ned igjen, snøstorm er ikke særlig bra vær for en rast. Turen ned gikk greit, og så snart vi kom under tåka var det fint turvær igjen. Hit må vi nok en gang til!