Stølsmaradalstinden (29.06.2019)

Start point Murane (1,055m)
Endpoint Murane (1,036m)
Ascents Stølsmaradalstinden (2,026m) 29.06.2019 11:42

Stølsmaradalstinden

Sov over i bilen på en stor parkeringsplass ved Murane,på Tindevegen mellom Øvre Årdal og Turtagrø,og var oppe kl 06.30 og lagde meg kaffe og frokost.
Tok innover Austabotn,lettgått og flott terreng,men rotet meg bort på feil tråkk,og måtte gå litt tilbake for å få krysset Austbotnelvi.
Deretter på sti innover dalen,forbi Austabotnvatnet og opp på Gravdalsbandet hvor jeg tok min første rast,med panoramautsikt mot Austabotntind,Ringstindane og Stølsmaradalstinden,som var dagens mål.
Det blåste friskt,men sola varmet godt.
Innover Gravdalen til jeg støtte på en morene rygg,som gikk på tvers av dalen.
Fulgte denne ned og krysset Gravdøla,og jobbet meg oppover fjellsiden med litt klyving,før jeg var oppe på den brede sørvestryggen.
Nå hadde det begynt å skyet til og vinden ble kraftigere.
Fulgte så steinura opp til bandet mellom store og vetle,og nådde akkurat toppen av Stølsmaradalstinden,da tåka kom.
En god pause på toppen,før jeg begynte nedstigningen på sørvestryggen.
Kom over en randonee ski,og lurte på hvordan denne stakkaren kom seg ned fra fjellet den gang ?
Tok samme vei tilbake og hadde en lang lunsj ved Austabotnvatnet.
Lang retur,men ble overasket over hvor lettgått denne turen var.