Skiglede og trolsk stemning på Kvænans nordside (01.04.2017)

Start point Indre Kvænbukta (5m)
Ascents Kvænan vest (963m) 01.04.2017 not summited
Kvænan (968m) 01.04.2017 not summited
Jeg og Ola kjørte denne dagen ut til Senja for å gjøre et forsøk på å bestige den høyeste toppen i Torsken kommune. Kvænan med sine 963 moh, ruver stolt over Flakstadvåg, sørvest på Senja og er uten tvil en av de mest populære toppene her ute.
Jeg står og betrakter den spektakulære eggen og hovedtoppen på Kvænan.
Vi kjørte den lange og tungvinte strekningen fra Finnsnes og ut til Indre Kvænbukta hvor vi parkerte. På vei ut hit måtte vi stoppe for både brøytemannskap og møtende trafikk. I tillegg til lange avstander på smale veier, må en derfor belage seg på å beregne litt tid når en skal kjøre ut til Yttersida av Senja på vinteren. Da vi kjørte gjennom Kaperdalen og så de gode forholdene der, ble vi med en gang enig om å stoppe der for å ta en ettermiddagstur på vei tilbake til Finnsnes. I dag var det nemlig drømmeforhold.
På vei opp nordsiden.

Det sluddet da Ola hentet meg i Finnsnes og vi ble usikker på hvordan været kom til å bli denne dagen. Nå var vi ikke lenger i tvil. Her ute skinte nemlig solen og de snødekte og kvasse taggene langs Kvænans topprygg skapte en nydelig kontrast til den flotte blåfargen på himmelen.

Planen vår var altså å bestige Kvænan fra nordsiden. Vi møtte to personer som hadde snudd før toppen grunnet steinhard is opp de siste høydemeterne. Jeg hadde med en isøks, men ingen av oss hadde stegjern. Vi fikk bare se det an.
En av de gamle sagnene forteller at pinaklene på Kvænan er kvinner som skuer utover havet etter sine menn som er ute på fiske.

Vi merket at snømengden var av en helt annen art her ute enn lenger øst. Det er ikke så rart når vinden kommer inn fra havet i vest. Det var likevel ikke noe problem. Snøen dekket i hvert fall steinene. Fra bilen fulgte vi sporene til de andre oppover. Over tregrensen var det rikelig med snø. Et solid lag med pudder over skaren lovet godt for kjøringen sin del.

Vi klarte ikke å ta øynene vekk fra de karakteristiske, kvasse og taggete pinaklene langs toppryggen på Kvænan. Sagnene om disse er mange. Blant annet ble det for mange år siden påstått at dette er troll som prøver å ro Senja vekk fra fastlandet. Da solen stod opp, ble de omgjort til stein. Fra avstand kan toppryggen se ut som en båt. Pinaklene er trollene.

Kjøringen kan starte.

Et annet gammelt sagn forteller at pinaklene er kvinner som skuer utover havet etter sine menn, som er ute på fiske. Det er alltid like artig å lese om folks forestillinger og fantasier om fjellene. Like interessant er det å tenke på hvordan menneskers forhold til fjellet har forandret seg med tiden. I gamle dager ble fjellene omtalt som skremmende og stygge. I dag beskriver vi dem gjerne med ord som vakre, nydelige, mektig og majestetisk.

Etterhvert som vi jobbet oss opp mot høyde 556 fant jeg ut at rutevalget vårt ikke ville føre oss opp til hovedtoppen, men til østtoppen like bortenfor. Jeg skuet etter steder å ta seg opp til hovedtoppen, men her var det for bratt over alt. Vi hadde ikke utstyr til å ta oss opp noen steder herfra. Da vi kom over 900 moh fikk vi se over kanten på pinaklene. Jeg hadde håpet at det kanskje kunne finnes en omgåelse av disse et sted på sørsiden, men neida. Her var det enda brattere. Vi innså at researchen i forkant av turen hadde vært for dårlig og måtte nå bare glemme hovedtoppen. Veldig ergerlig da været nå var så bra og vi bare var 50 høydemeter under og noen hundre meter unna den i luftlinje. Den var jo rett der borte. Jaja. Slik er det i blant.

Utsikten herfra var uansett helt enorm og fikk oss ganske raskt til å glemme at vi hadde valgt feil rute. Nå så vi over på havet i sør mens pinaklene og hovedtoppen badet i gyllent ettermiddagslys. Dette er virkelig et fantastisk fjell.
Ekte skiglede.

Vi gjorde et forsøk på å ta oss opp til østtoppen som bare er to meter lavere enn hovedtoppen, men forstod ganske raskt hva de to karene mente da de anbefalte stegjern. Her var det omtrent umulig å sparke steg. Det var klink is herfra og videre oppover. Jeg fant frem klatreøksen og gjorde et forsøk oppover. Den satt som et skudd, men uten feste til beina er det nytteløst. Dette hadde vært lett match med stegjern. Kanonforhold for vinterklatring var det i hvert fall.

Jeg kom meg greit opp på en liten høyde like ovenfor skiene og gav øksen videre til Ola. Han fikk skutt noen kanongode bilder og vi måtte bare stå og betrakte denne vakre eggen. Etterhvert spente vi på oss skiene og gledet oss nå til de gode forholdene. Vi traverserte litt mot vest og holdt herfra bein kurs ned mot vannet på høyde 556. Herregud så fin kjøring. Rene lekelandet. Litt over 30 grader i toppen, ellers jevnt terreng med drømmeføre i en lang flanke. Ola gjorde en formidabel jobb som fotograf på denne turen og jeg kan ikke få takket nok for bruken av bildene i denne rapporten. Et av partiene lenger nede måtte vi ta på nytt. Deretter criuset vi ned mellom trærne i skogen og videre ned til bilen. At vi ikke nådde hovedtoppen gjorde ingenting. Jeg har nok av tid til å bestige den ved en senere anledning. Den magiske kjøringen og formidable utsikten denne dagen, satte sitt preg på turen.

Dagen var ikke over og vi gledet oss allerede til vi ankom Kaperdalen. Her skulle vi bestige Istind og kunne se frem til flere nydelige svinger i fersk pudder. Tusen takk for to flotte turer denne dagen Ola.

Start date 01.04.2017 15:22
End date 01.04.2017 18:32

Magisk

Written by hmsv1 24.05.2017 17:45

Ser ut som om dere fikk både tidenes pudderføre og en helt magisk utsikt fra det høyeste punkt dere kom opp på! En topp jeg må legge til ønskelista tror jeg :)

Sv: Magisk

Written by Fjellsamleren 24.05.2017 22:13

Tusen takk, Hannah. Det var en flott tur ja. Du klarer denne på en dag tur/retur Tromsø :) kan anbefales ja. Mye på Senja som kan anbefales.