Kanonføre på Istind i Kaperdalen (01.04.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Kaperskartunnelen (361m)
Ascents Istind (851m) 01.04.2017

Etter en flott tur på Kvænans nordside, kunne vi ikke tillate oss å dra hjem når det fremdeles var lyst. Forholdene var helt kanon. Rett og slett en drøm. Da vi tidligere på dagen hadde kjørt gjennom Kaperdalen og sett opp på de snørike og jomfruelige flankene på begge sider av dalen, var vi ikke i tvil. Etter turen på Kvænan skulle vi stoppe her og ta noen svinger i de fjellsidene.

Den blå timen var inne da vi var på vei opp mot Istind i Kaperdalen. I bakgrunnen synes Tredjefjellet.

Den blå time var inne da vi parkerte i en av de store lommene på østsiden av Kaperskartunnelen. Herfra fulgte vi noen spor et stykke mot sør før vi dreide opp på Istind, en av toppene på Sørfjellan. Denne er en veldig populær skitopp på Senja. Et typisk fjell en velger når skredfaren er høy, eller man bare rett og slett vil ha en kort topptur. Det er ikke mer enn knappe 500 høydemeter opp til toppen fra Kaperskartunnellen og her kan man nyte god kjøring i terreng under 30 grader helt ned. Ganske flott utsikt mot vest fra toppvarden også.

Meg og Ola på toppen av Istind. Utsikten er upåklagelig.

Det var kaldt på toppen og vi startet med det samme på nedkjøringen. Vi måtte rekke ned før mørket la seg. Nedover var det bare å slippe seg løs. Aldeles nydelig kjøring. Denne kan virkelig anbefales. Tusen takk for to flotte turer denne dagen, Ola.