Torsæterkampen (08.06.2013)

Torsæterkampen normalvei 08.06.2013
Torsætra (500m) 08.06.2013
Torsætra parkering (501m) 08.06.2013

I dag hadde Jone (2 år), Alma (4 år) og jeg planlagt heldags skogstur. Vi skulle gå langt og bratt, og ha med mye godt i sekken. Alma hadde fått nye fjellsko til turen, og var ivrig etter å prøve dem i bratta. En tur fra Torsætra til Torsæterkampen skulle kunne gi klatreutfordringer nok for en 4 åring.

Vi parkerte på den store parkeringsplassen ved Torsætra. Her stod det et høflig, men strengt skilt om at parkering var forbehold kafegjester og ikke turgåere. Derfor gikk turen først innom kafeen for å kjøpe is. Der ble vi høflig tatt i mot, og parkeringen ble godkjent.

Deretter begynte klyvingen oppover den bratte «normalveien». Høydemeterne gikk unna med forskjellige leker. To-åringen fikk sitte litt på skuldrene, men gikk stort sett på egne ben. På toppen gikk vi innom Heimefronthytta. Barnas skuffelse var stor da det viste seg at denne var låst. Sjokolade var et passelig plaster på såret.

Selve toppunktet er ikke all verden å skryte av, og ble raskt passert. Fireåringen fikk velge om vi skulle gå samme vei ned, eller ta en «bratt og vanskelig sti». Hun valgte det siste. Denne stien går i en sving nordover fra toppen (se GPS-spor). Jeg angret litt på valget, stien er ganske bratt enkelte steder. Heldigvis så det ut som at barna likte utfordringen.