Skarfjellet (26.08.2017)  5

Gresjo bru (283m) 26.08.2017 09:27
Viromsetra (615m) 26.08.2017 18:31

KNT TUR PÅ SKARFJELLET

Noen av oss møtte på lørdag den 26. august kl 07.00 på Storbakken mens de fleste kom direkte til Dalen kl 09.00, parkeringa til Innerdalen. Gode værmeldinger som bestilt men det var fortsatt noe lumsk tåke rundt toppen på Skarfjellet og ellers noe lettskyet.

21 turglade gikk i greit tempo opp til Virumsetra i starten på Grasdalen hvor dagens første pause ble tatt. Videre, litt inn igjennom dalen fortsatt på sti til vi kom forbi det verste bjerkekrattet hvor den virkelige stigningen begynte med relativ enkel ur og lyng. Nå letta tåka og sola kom frem og sommeren kunne ennå nytes. Etterhvert ble terrenget enda brattere og ura ble løsere inntil vi nådde de berømte Jutulene, naturens egne store fjellbautaer som rager flere titalls meter høye. Herfra i dette skaret er det et flott skue ned mot Innerdalen og Innerdalstårnet og hit er absolutt et mål i seg selv. Herfra og videre opp ble terrenget til dels vanskelig med noen ispartier hvor det måtte hugges gode spor samt sand og småsteinsur som det måtte gås varsomt i for ikke å løse ut stein. I dette partiet var det fem av oss som fant det greit å returnere til Virumsetra. Etter at dette tidkrevende partiet var forsert kom vi opp på nordøstryggen som ledet videre opp til toppen som ble nådd etter 6 timer. Stor stas å bestige denne toppen på 1790 moh. i vindstille solskinn og som har en utrolig utsikt mot ellers kjente Sunndalsfjell og Trollhheimen.

Returen ned ble gått samme vei som opp og alle var nok mere eller mindre ømme i låra etter 10,5 timer i fjellet.

De som var med:

Fredrik K. Megaard, Jens Arne Megaard, Toralf Kjøl, Eva R. Oldervik, Hege Røe, Hanne Waag, Bente Aae, Halvar Larsen, Kari Bjørndal, Andreas Phillips, Solfrid Garberg, Frode Garberg, Allan Øren Olsen, Berit Hannasvik, Ole Gammelseter, Tanja Hammerbekk, Dag Arnesen, Solfrid Moum, Erling T. Dahl og Else Brevik.

Mange takk til et entusiastisk og trivelig turfølge fra turleder
Jan Inge Kjørsvik

Skarfjellet - Jøtul
Skarfjellet, folksomt på toppvarden
Skarfjellet, sett fra lufta (dronebilde)

Filmsnutt fra turen kan bivånes på Youtube.com