Ti på topp-kandidat: Rombakstinden (1120 moh) (09.10.2017)

Rombakstinden, sett fra Daltinden
Rombakstinden, sett fra østsiden.

Lengde: 3,7 km opp
Tidsbruk (i moderat tempo): 2-3 timer opp
Høydemeter: 956 m opp
Vanskelighetsgrad: Høy
Toppunkt: 1120,5 Moh

Aksla er den østlige delen av Tøttamassivet i Rombaken og har form som en skulder. Ytterst ute på den er det en topp som til tross for sin relativt lave primærfaktor framstår som markert og tindeformet, spesielt når man ser den fra østsiden. Det er derfor ikke så rart at den har blitt kalt Tinden. For å skille den fra de andre fjellene med samme navn kaller vi den Rombakstinden.

Lokalbefolkningen har alltid har hatt stor respekt for dette fjellet. På våren og varme sommerdager kan man noen ganger høre drønnene fra den rasutsatte nordsiden, noe som har satt støkk i menneskene som bor der ute, og bidratt til at de har holdt seg på god avstand. Fjellet har dessuten inntil nylig blitt sett på som ubestigelig for folk flest. Med det som utgangspunkt er det kanskje litt overraskede hvor enkelt det faktisk er å komme seg til topps.

Du tar deg først opp på tunneltaket som ligger et par hundre meter øst for Straumsnes stasjon. Her ser du skulderen som du skal opp på. Istedenfor å følge stien til venstre mot Reinveivannet, går du rett fram mot bjørketreet som det er malt "Aksla" på. Herfra følger du den rødmerkede stien til topps. Stien er godt synlig med unntak av enkelte strekninger på fjellet der vegetasjonen er begrenset, men her er det er rikelig med rødmerkede varder som gjør det enkelt å finne fram. Når man kommer 480 moh krysses ei lita elv. Ved skoggrensen tar man til venstre og går oppover mot elva igjen. Før du krysser den på nytt får du utsyn mot et platå ca 100 høydemeter lengre opp, der den mest vannføre delen av elva renner ut. Her er siste sjansen til å fylle vannflaska. Ruta går så videre mot baksiden av Aksla. Herfra kan du se hele passasjen opp til klatre/klyve-partiet øverst oppe i frontpartiet. Den ser bratt ut, og det er den også, men underlaget gir godt feste og man blir nesten overrasket over hvor lett det er å ta seg oppover den bratte fjellsida. Ca 900 moh runder man en stor stein. Her deler stien seg og man følger den som er markert med pil mot RT (Rombakstinden). Den andre stien (som ikke er rødmerket) går langs den såkalte Diagonalen, en bratt snarvei opp til det flate Aksla-platået som man må ta seg fram til om man skal komme seg videre mot Narvik.

Klatre/klyve-partiet starter et par hundre høydemeter lengre opp. Den enkle klatringen unnagjøres på mindre enn ett minutt. Om du synes klatre/klyve-partiene langs normalruta til Tøttatoppen er overkommelige, vil du heller ikke ha problemer her. For å få et bedre inntrykk av hvordan man best tar seg opp og ned gjennom dette partiet, se gjerne denne videoen. På toppen av Rombakstinden er det en varde med påfestet turkasse.

Hvor lang tid du bruker avhenger av formen, men du må nok regne med å bruke dobbelt så lang tid opp som det du bruker til Reinveivannet. Man tar seg enklest tilbake samme vei som man gikk opp. Alternativt kan man ta seg forbi forkastningsområdet i bakkant av Tinden, og deretter ta seg videre mot Narvik eller Straumsnes (for mer informasjon, see denne videoen)