Straumsnes-Narvik (via Jiekŋanjunni og Isvannet) (19.09.2017)

Første delen av turen gikk langs den røde linjen.
Fram til turens høyest punkt gikk jeg samme rute som uka før til 1422-høyden (se egen Turbeskrivelse) Det var litt kjølig i lufta, og over 1000 moh var det enkelte steder litt frost og is i solskyggen. Snøfeltene var blitt hardere og mer isete siden sist, og jeg måtte være mer forsiktig allerede ved forkastningsområdet på Aksla. Ved turens høyest punkt 1300 moh står det en liten varde, og herfra begynte jeg å dreie svakt mot høyre i retning mot det nordlige Isvannet.
Ved varden på Aksla
Rombaksbrua, sett fra Jieknanjunni.

Området består av mange snøfelt, som var ok å gå på i slakt terreng, men etterhvert ble det brattere og mer skygge, og jeg begynte å slite med å finne en trygg rute uten hard snø og glatte eller isete berg. Jeg gikk først for langt mot øst og stoppet opp da jeg fikk utsyn over bergene nedenfor. Trolig ville jeg ha fortsatt videre under bedre forhold, men denne gangen stolte jeg ikke på fotfestet. Jeg tok meg derfor tilbake noen høydemeter og deretter nedover på høyre side langs et snøfelt som ligger lengre mot vest. Dette snøfeltet sies det at man normalt kan gå/skli på uten problemer, men denne dagen var dette helt umulig. Lengre ned fortsatt snøfeltet østover langs en bergkant der det ikke var mulig å ta seg fram. Jeg vurderte et øyeblikk å skli nedover på andre siden av snøfeltet, men det føltes ikke 100% trygt, samtidig som det ville brenne alle retrettmuligheter. Igjen tok jeg meg et stykke tilbake, og fant heldigvis en passasje som jeg klarte krype ned langs uten å skli (se bildene). Toppunktet på passasjen har geografisk koordinat (17.59947, 68.42410), noe som kan være greit å kjenne til om snøfeltene er for glatte. Selv om det gikk bra i mitt tilfelle, spørs det om jeg vil anbefale å gå nedover denne fjellsida under lignende forhold. Det er kanskje best å vente til neste sommer.

Jeg har ofte stått og beundret det spektakulære fjellmassivet over Fagerjord. Denne gang ble det motsatt.
 1057-høyden og Rombaken
Bildet er tatt ved stedet der jeg måtte snu første gang. Jeg gikk tilbake slik at jeg kunne følge snøfeltet nedover til den gule pilen. Der måtte jeg snu, igjen. Heldigvis fant jeg en passasje til venstre for snørenna ved rød pil.
Tøttatoppen, sett fra punktet der jeg måtte snu første gang pga bratte, glatte og isete flog. Jeg kom senere opp til snøfeltet under Tøttatoppen.
 Den alternative passasjen som jeg krøp ned langs fra koordinat (17.59947, 68.42410)
Den alternative passasjen. Rødpilen viser hvor jeg startet nedstigningen, dvs. ca ved koordinat  (17.59947, 68.42410)
Den alternative passasjen. Rødpilen viser hvor jeg startet nedstigningen, dvs. ca ved koordinat (17.59947, 68.42410)
Den alternative passasjen, sett ovenfra, ca ved koordinat  (17.59947, 68.42410)
Den alternative passasjen, sett ovenfra, ca ved koordinat (17.59947, 68.42410)
Bildet viser den nordvendte fjellsiden i retning nordøst, tatt ca fra koordinat (17.59866,68.424408) Det flate partiet med det lille vannet er 1057-høyden med deb spektakulære stupkanten mot Fagerjord

Det flate partiet med den lille tuppen er 1057-høyden over Fagerjord. Snøfeltet jeg gikk langs er øverst til høyre.
Jeg snudde ved grønn pil, og gikk tilbake slik at jeg kunne følge snøfeltet nedover til den gule pilen. Der måtte jeg snu, igjen. Heldigvis fant jeg en passasje til venstre for snørenna ved rød pil
Isvannet.
Den bratte stigningen ved Isvannet
 Den bratte stigningen ved Isvannet, sett ovenfra.

Det Nordlige Isvannet er omgitt av bratte skråninger på begge siden, der det ikke er mulig å gå. Før jeg kom ned til vannet tok jeg til høyre og gikk ca 100 høydemeter oppover langs ei bratt, men solvendt gresstripe, der det var godt fotfeste. Oppe på plattået kom jeg etterhvert innpå ordinærruta fra Tøttatoppen, og følgte denne ned til byen.

Ønsker du ytterligere motivasjon for hvorfor du bør utforske dette fantastiske fjellområdet kan du se denne videoen