Bladet, Randers og Mohns topp fra Molladalen (27.07.2018)

Ascents Bladet (1,290m) 27.07.2018
Mohns Topp (1,353m) 27.07.2018
Randers Topp (1,414m) 27.07.2018

Jørgen og jeg gikk opp til Molladalen torsdag ettermiddag og satt opp telt på østsiden av Storevatnet. Der var det flere bekker som gikk ned til vannet og mange fine plasser å slå opp telt. Jørgen tok et bad i Storevatnet da vi var veldig varme etter turen opp og inn i Molladalen.

Dagen etter sov vi lenge, og stod opp da sola kom på teltet i 9 tiden. Det var sol fra blå himmel. Vi begynte å gå i 11 tida på tur etter en god frokost og en kopp kaffe. Vi gikk opp Mohns renne som hadde tydelig og fin sti selv om det var bratt med litt klyving innimellom. Ganske luftig og vi gikk med klatrehjelm i tilfelle det skulle være noen over oss som løste ut en stein. Da vi kom opp til toppen av skaret så vi Bladet med engang og det var ingen andre å se utenom noen som kom bak oss og et par klatrere som hadde klatret Sofaruta på Mohns topp.

Etter ca et kvarter dukket Håkon, Kjetil(broren til Oda), og dama hans opp. De hadde med klatreutstyr så vi fikk låne sele og fikk klatret opp til Bladet. Det var luftig, men veldig enkel og fin klatring. Håkon satt et par sikringer på veien opp (en slynge gjennom et hull og en lilla kamkile tror jeg), på toppen var det hengt opp kjetting så vi satt i et par karabinere sånn at vi fikk topptauet alle opp.

Etterpå gikk vi opp til Randers topp hvor det var en storslagen utsikt til alle kanter, utrolig fint! Etter litt niste og sjokkis gikk vi ned til toppen av Mohns skar og ut på Mohns topp. Siden det var tørt og fint, og god sikt gikk det veldig fint å gå ut til Mohns topp uten sikring - selv om det er 3-4 utsatte luftige plasser som kan være litt heftig om du har høydeskrekk. Returen gikk ned Mohns renne til Molladalen hvor vi hoppa rett i vannet for å kjøle oss ned. Utrolig fin plass, med sol nesten helt til 21:30.

Dagen etter gikk vi på Jønshornet, denne dagen var det litt mer skyer og vind men god temperatur, før vi returnerte ned til Melbøsætra hvor vi dyppa oss i elva før vi kjørte til ferga. Tipper det var 30 grader denne dagen da det var helt utrolig varmt på vei ut - nesten uutholdelig med tunge sekker. Heldigvis nesten ingen fluer, klegg eller mygg.

Alt i alt en utrolig fin plass!!